هدف نهایی در هر کسب و کاری جذب مشتری و افزایش فروش است. بدون فروش هیچ تجارتی زنده نخواهد ماند و بهسرعت از بین میرود. پس فروش نقش مهمی در موفقیت و گسترش یک تجارت بازی میکند. یکی از مهمترین مشکلات شرکتهای ایرانی فروش محصولات و خدمات است. اغلب همین دلیل ساده باعث شکست و خروج آنها از گردونه رقابت میشوند. حال سؤال این است در بازار امروز با وجود رقابتهای زیاد چگونه فروش را افزایش دهیم؟ مارکتینگ استاندارد چیست؟ و چگونه از آن بهرهمند شویم؟ تجارتها برای ماندن در بازار و داشتن بقا نیازمند دو بخش مارکتینگ و فروش بهطور همزمان هستند.

اهمیت مارکتینگ استاندارد بر فروش
مارکتینگ تاثیر زیادی بر فروش از روش های زیر دارد:
اطلاعرسانی
بدون اطلاع رسانی درست بهترین محصولات و خدمات ناشناخته میمانند. و هیچ مشتری بالقوهای به بالفعل تبدیل نمیشود. به این شکل، احتمال سقوط فروش و از هم پاشیدن شالودههای شرکت بالاتر میرود. شناساندن محصول به مخاطبان، مهمترین قدم برای هر کسب و کاری است. استراتژیهای بازاریابی تا زمانی باید ادامه پیدا کند، که محصول بهطور کامل در بازار شناخته شوند و بهراحتی در دسترس مشتریها قرار بگیرد. بههرحال آگاهی رسانی به افراد و افزایش سطح شناخت آنها نسبت به یک محصول جدید یا محصولی با برند جدید به عهده تیم مارکتینگ است.

فروش بیشتر پس از اطلاعرسانی
اگر این تیم بهصورت تأثیرگذار این اطلاعرسانی را انجام دهند مشتریهای اندکاندک برای خرید آن محصول تمایل پیدا کرده و نمودار فروش به صعودی خواهد شد! زمانی که افراد از حضور محصولی جدید آگاه شوند بهویژه اگر نیازی از آنها برطرف کند تبلیغات فردبهفرد یا بهاصطلاح دهانبهدهان آغاز میشود که تبلیغاتی بدون هزینه اما بسیار مؤثری است. به دلیل اعتماد بیشتر افراد به یکدیگر، زمانی که نکات مثبتی درباره محصولی از زبان فردی که آن کالا را مورد استفاده قرار داده است بشنوند، احتمال بیشتری وجود دارد که برای یکبار آن کالا یا خدمات را مورد استفاده قرار دهند.
کالایی که نیاز افراد را برطرف نکند و متناسب با خواستههای آنها نیست، مسلماً ارزش چندانی ندارد. در این زمان تلاش برای شناساندن و آگاهی رسانی آن برای تیم مارکتینگ به مراتب سخت است. که این تأثیر مستقیم روی فروش نیز دارد. از دیگر مزیتهای اطلاعرسانی رسمیت دادن به برند تجاری است. بهطور حتم تعداد مشتریهای شرکتها با برند معتبر بیشتر از شرکتهایی است که نام و نشان مشخصی ندارند. مارکتینگ، نام برند را رشد میدهد و آن را در ذهن افراد نهادینه میکند و آن را تبدیل به گزینهای برای خرید کرده و در نتیجه فروش را افزایش میدهد.
فروش بیشتر با حفظ مشتری
از دیگر وظایفی که تیم بازاریابی باید بهصورت حرفهای انجام دهند حفظ مشتری است. افزایش تعداد مشتریهای تکراری نشاندهنده وفاداری آنها و تبدیلشدن به مشتریهای مادام العمر است. پس مطمئناً محصولات شما در اولویت اول خرید برای آنها قرار دارد. مارکتینگ از طریق روشهای مختلفی میتواند این فرآیند را انجام دهد اما باید در این راه خلاق بود و ابتکارهای جدیدی نیز به کار بست.
یکی از روشهایی که تأثیر زیادی روی مشتریها میگذارد و رضایت آنها را نیز به دنبال دارد، در دسترس بودن است. بهعنوانمثال اگر مشتری در استفاده از محصولی دچار مشکل شود و شرکت پاسخگو نباشد، این مخاطب ناامید کیشود و دیگر برند برای او جذاب نخواهد بود. اما در شرایطی که پاسخگویی سریع و دقیق باشد و حتی در برخی موارد آموزش نیز داشته باشد و شرکت نحوه استفاده از محصول را آموزش دهد، مشتری به دلیل حس رضایتمندی و خوشنودی برند شرکت را به ذهن میسپارد و همان تبلیغ دهانبهدهان نیز مجدداً اتفاق خواهد افتاد.
از دیگر روشهای حفظ مشتری بررسی بازخوردهای مشتری است. همواره دانستن احساس مشتری در بهبود تجارت و حفظ مشتریهای قدیم کمککننده هستند. با تحلیل نظرات و اهمیت دادن به آنها، مشتری احساس ارزشمندی بیشتری خواهد داشت. بهعنوانمثال اگر مشکلی در محصول وجود دارد که در بازخوردها عنوان میشود، با در اختیار قرار دادن آن به گروه مهندسین سعی در رفع آن بنمایید و روند را نیز به مشتری نشان دهید. با استفاده از این روش و برطرف کردن انتقادات روزبهروز ارزش برند شرکت افزایش مییابد. و علاوه بر آنکه بر تعداد مشتریهای جدید افزوده میشود، مشتریهای قبلی نیز حفظ و تبلیغی متحرک برای برند میگردند.

سخن آخر
در پایان بدون استفاده از استراتژیهای مارکتینگ استاندارد ممکن است هرگز فروشی اتفاق نیافتد. و شرکت به آنچه میخواهد دست پیدا نکند. بههرحال مارکتینگ مدرن چیزی فراتر از آنچه در ایران بهصورت عملی در حال اجراست، میباشد. در ایران مارکتینگ به معنای استخدام افرادی برای تبلیغ کالایی است که تولید کردهایم، اما باید دانست تعریف و مفهوم جهانی بازاریابی متفاوت بوده و بازاریابی فرآیندی برای برطرف کردن نیاز مشتریها است. در حال حاضر بیش از ۱۸۰ نوع بازاریابی برای فروش بیشتر و بهتر بر اساس نوع برند، خدمات، محصولات، اهداف و… وجود دارد. مدیران شرکت ها و کسب و کارها باید بدانند که در هر شرایطی باید پیام صحیحی به مشتری بدهند و رضایت آن را در نظر بگیرند. پس دوباره تأکید میشود که برای افزایش فروش و شکوفایی هر چه بیشتر شرکت باید مارکتینگ قوی، علمی و قدرتمند ایجاد کنیم!