در بازار شلوغ و پر هیاهوی امروز کسب و کار بدون داشتن تبلیغ بدون معناست. هر روز سیل عظیمی از تبلیغات به سمت ما روانه می‌شود و شاید بیش از نیمی از تصمیمات ما برای خرید از روی تبلیغات باشد. در هر صورت تأثیر تبلیغات روی ذهن ما انکارناپذیر است. احتمالاً شما هم تجربه کرده‌اید زمانی که برای خرید وارد فروشگاهی می‌شوید ناخودآگاه به سمت کالاها و محصولاتی کشانده می‌شوید که برای شما آشنا هستند و به‌واسطه تبلیغی که روی آن‌ها انجام شده است اطلاعاتی هر چند اندک از آن‌ها دارید. پس برای شناساندن و فروش هر چه بیشتر نه‌تنها لازم بلکه الزامی است. در ادامه به بررسی روش‌ها تبلیغ در ایران می‌پردازیم تا شما بتوانید با خواندن آن‌ها بهترین روش را برای تبلیغ محصولات خود انتخاب کنید.

( اگر دوست دارید درباره مشاوره تبلیغاتی بیشتر بدانید پیشنهاد می‌کنیم مقاله چه کسی به مشاور تبلیغاتی حرفه‌ای نیاز دارد را بخوانید.)

انواع تبلیغات در ایران

با متولد شدن دنیای دیجیتال روش‌های تبلیغ و معرفی محصول به مخاطبان تنوع بیشتری نسبت به چند دهه گذشته پیدا کرده است. با این دیدگاه می‌توان تبلیغات در ایران و البته در دنیا را در دو دسته اصلی در نظر گرفت یعنی تبلیغات آنلاین و آفلاین.

تبلیغات آفلاین

در این نوع از تبلیغات اینترنت جایگاهی نداشته اما ممکن است به شکل دیجیتال باشند یعنی برای ارسال و یا نمایش آن‌ها از وسیله‌های برقی کمک گرفت.

بیلبورد

 از جمله تبلیغاتی که قدمت زیادی داشته و همه ما با آن آشنا هستیم تبلیغاتی هستند که روی بیلبوردها وجود دارند. این بیلبوردها در سر چهارراه‌ها، در خیابان‌ها و حتی جاده‌ها دیده می‌شوند. تبلیغات روی بیلبوردها معمولاً مختصر و تأثیرگذار هستند تا مخاطب بتواند در نگاهی کوتاه پیام تبلیغ را دریافت کند.

معمولاً در بیلبوردها بیشتر از تصویر استفاده می‌شود و تنها نام برند، شماره تلفن و یا آدرس وب‌سایت و… چاپ می‌شود.  تلویزیون وسیله‌ی ارتباطی آشنا برای همه ما است که از سال‌ها پیش جای خود را در خانه‌هایمان باز کرده است. آگهی‌ها و تبلیغات بازرگانی از زمان اختراع تلویزیون وجود داشته و مخاطبان را به‌سوی خود جذب کرده است. افراد زیادی تبلیغات در تلویزیون را می‌بینند که در اغلب موارد به میلیون‌ها نفر می‌رسد. البته برای تبلیغات در تلویزیون می‌بایستی هزینه‌های زیادی را به نسبت دیگر تبلیغات در نظر گرفت.

تلویزیون

تلویزیون وسیله‌ی ارتباطی آشنا برای همه ما است که از سال‌ها پیش جای خود را در خانه‌هایمان باز کرده است. آگهی‌ها و تبلیغات بازرگانی از زمان اختراع تلویزیون وجود داشته و مخاطبان را به‌سوی خود جذب کرده است. افراد زیادی تبلیغات در تلویزیون را می‌بینند که در اغلب موارد به میلیون‌ها نفر می‌رسد. البته برای تبلیغات در تلویزیون می‌بایستی هزینه‌های زیادی را به نسبت دیگر تبلیغات در نظر گرفت.

رادیو

رادیو نیز از دیگر روش‌هایی است که برای تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرد. تبلیغات در رادیو به‌صورت گفتاری است و پیام تبلیغ باید به‌گونه‌ای بیان شود که مخاطب تنها با شنیدن آن را درک کند. رادیو نیز حتی قدمتی بیش از تلویزیون دارد و امروزه نیز با وجود ورود شبکه‌های مختلف اجتماعی در فضا مجازی بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تنها با برنامه‌های رادیویی ارتباط برقرار کنند. تبلیغات معمولاً در بین برنامه‌ها و یا موسیقی در حال پخش در رادیو خوانده می‌شود.

تبلیغات چاپی

هر روز تراکت‌های زیادی را در سطح شهر می‌بینیم که در حیاط یا پارکینگ خانه‌مان انداخته شده یا پشت برف‌پاک‌کن ماشین قرار دارد. تراکت‌ها در گروه نوع دیگری از تبلیغات آفلاین به نام تبلیغات چاپی قرار می‌گیرند. از دیگر انواع تبلیغات چاپی می‌توان به پوسترها، بروشورها و یا آگهی‌های چاپ شده در مجلات و روزنامه‌ها اشاره کرد.

پیامک

پیامک شاید اولین و جذاب‌ترین خدماتی بود که تلفن‌های همراه ارائه می‌دادند. با ورود تلفن‌های همراه و امکاناتی که در اختیار ما قرار می‌گرفت تبلیغات پیامکی در دوره‌ای از زمان طرفداران زیادی پیدا کرد. هزینه این تبلیغات کم و نرخ باز کردنشان زیاد بود. اما در حال حاضر به نظر می‌رسد این روش به‌اندازه چند سال پیش تأثیر زیادی نداشته باشد. زیرا حجم این نوع تبلیغات بالا و جذابیتشان کم شده است.

تبلیغات آنلاین

وب سایت 

امروزه بیشتر نیازمان را در وب‌سایت‌ها جستجو می‌کنیم. در این جستجوها و وارد شدن به وب‌سایت‌ها تبلیغاتی در گوشه و کنار صفحه می‌بینیم. تبلیغات در وب‌سایت‌ها یکی از متداول‌ترین تبلیغاتی است که خود انواع مختلف دارد. مانند همسان، بنری، ریتارگتینگ و پوش نوتیفیکیشن و ویدیویی. به نظر می‌رسد در این میان تبلیغات وب‌سایتی همسان تأثیر بیشتری روی مخاطبان دارد زیرا به‌گونه‌ای طراحی شده است که کاربر شاید اصلاً متوجه تبلیغی بودن آن نشود و حس انزجار از حجم زیاد تبلیغات به سراغ اش نیاید. از جدیدترین و پرطرفدارترین نوع تبلیغات ویدیویی است که کاربر را در ابتدای هر ویدیو ملزم به دیدن ۵ ثانیه تبلیغ می‌کند!

واتساپ

واتساپ، اینستاگرام، یوتیوب و بسیاری از شبکه‌های اجتماعی دیگر مکان‌هایی برای تبلیغ هستند که به هزینه اندکی نیز نیاز دارند و تأثیر زیادی می‌توانند روی مخاطب داشته باشند. این نوع تبلیغات روشی مناسب برای شناخته شدن شرکت‌های نوپا و تازه تأسیس است. در ایران نیز بسیاری از افراد تمایل زیادی برای انجام این تبلیغات پیدا کرده‌اند.

اپ

موبایل‌های ما پر است از اپ های مختلف. زندگی بدون اپ ها بسیار دشوار است. امکان تبلیغ در اپ ها نیز وجود دارد که به‌صورت ویدیوهای کوتاهی به نمایش درمیایند.

گوگل ادز

همه افرادی که فروشگاه‌های مجازی دارند و کسب و کار اینترنتی راه‌اندازی کرده‌اند، گوگل ادز را می‌شناسند. رقابت میان وب‌سایت‌ها، رقابت برای داشتن رتبه اول در نتایج جستجوی گوگل است. زیرا ترافیک وب‌سایت افزایش یافته و فروش افزایش پیدا می کند. تبلیغات در گوگل راهی برای دستیابی به این هدف است.

در پایان

هر کسب و کاری باید کالا، محصول یا خدمات خود را به دیگران بشناساند و ویژگی‌های مهم و تأثیرگذار آن را در زندگی افراد نشان داده و حس نیاز را در مخاطبان ایجاد کند. تبلیغات راهی برای انجام چنین کاری است و نقشی کلیدی در موفقیت نهایی افراد دارد. تبلیغات در ایران نیز مانند دیگر کشورها انواع مختلفی دارد که براساس سیاست و استراتژی در نظر گرفته شده می‌توان از آن‌ها بهره برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *