نام محتوا مارکتینگ و سئو، در مارکتینگ آنلاین زیاد شنیده می‌شود. سؤالاتی که در ذهن افراد زیادی ممکن است ایجاد شود آن است که آیا این دو کلمه مفهومی یکسان دارند؟ تفاوت میان محتوا مارکتینگ و سئو چیست؟ و بسیاری سؤالات دیگر… به‌هرحال این مفاهیم گیج‌کننده هستند! برای استفاده درست از محتوا مارکتینگ و سئو در جهت موفقیت برای تجارت باید این مفاهیم به‌وضوح شناخته شوند تا در جایگاه مناسبی از آن‌ها استفاده گردد.

بررسی تفاوت محتوا مارکتینگ و سئو

به‌طورکلی محتوا مارکتینگ و سئو همپوشانی زیادی با یکدیگر دارند و متمایز از هم نیستند. اما به‌هرحال تفاوت‌هایی نیز میان آن‌ها وجود دارد. از دیدگاه سئو، محتوا باید متمرکز باشد و هدف از تولید محتوا برای سئو بهبود رتبه‌بندی سایت در نتایج موتور جستجو است. به بیان دیگر سئو به فرآیند فنی افزایش کیفیت ترافیک و جذب بیشتر بازدیدکنندگان در وب‌سایت کمک می‌کند. اما بازاریابی محتوا روی استفاده از محتوای ارزشمند و مرتبط تمرکز دارد تا بتواند مشتری‌های بیشتری را برای سودآوری، جذب نماید. سئو بدون محتوا مارکتینگ مانند بدن بدون روح است و مفهومی نخواهد داشت. سئو استراتژی مهمی برای محتوا مارکتینگ است زیرا هر وب‌سایت به کلمات، مقاله‌ها و کلمات کلیدی نیاز دارد. برای موفقیت، محتوا مارکتینگ و سئو باید در کنار یکدیگر باشند.

محتوا مارکتینگ و سئو چه تفاوتی دارند؟

کلمات کلیدی

یکی از پارامترهای اصلی در سئو یافتن کلمات کلیدی و استفاده از آن‌ها در محتوا است به‌گونه‌ای که وب‌سایت در رتبه‌های بالاتری در نتایج قرار بگیرد. استفاده از کلمات کلیدی استراتژی مهمی در این رویکرد است. از یک کلمه کلیدی نباید بیش‌ازحد استفاده کرد. همواره سئو و محتوا در تعادل با یکدیگر به سر می‌برند. به‌کارگیری استراتژی کلمه کلیدی، برای محتوا مارکتینگ از اهمیت زیادی برخوردار است. در این ارتباط می‌توان از ابزارهای مختلفی نیز استفاده کرد مانند Google Keywords Planner که ابزاری قدرتمند و پرطرفداری است. به‌هرحال هدف از در نظر گرفتن کلمات کلیدی رتبه‌بندی خوب و افزایش ترافیک می‌باشد. تکرار کلمه‌های کلیدی تأثیر منفی بر سئو دارد.

محتوای باکیفیت

سئو و محتوا مارکتینگ نیاز به ثبات دارند. محتوا باید منحصربه‌فرد و خلاق باشد و به‌سرعت ایندکس شود. محتوا باید به‌گونه‌ای نوشته شود که مخاطبان هدف را جذب کند و برطرف کننده یک مشکل خاص از آن‌ها باشد تا آن‌ها تمایل به خواندن آن پیدا کنند. با استفاده از کلمات کلیدی مهم و هدف قرار دادن بازدیدکنندگان، می‌توان محتوای تأثیرگذار نوشت زیرا مهم‌ترین عاملی است که گوگل با آن ارتباط برقرار کرده و رتبه‌بندی سایت را بر اساس الگوریتم‌های خود انجام می‌دهد. کلید محتوا استفاده از طوفان فکری،  ایده‌های خلاقانه و به‌کارگیری آن‌ها در کلمه کلیدی است.

تجربه کاربر

سئو فقط در ارتباط با بلاگ ها، مقاله‌ها و… نیست بلکه برای بهینه‌سازی robot.txt، افزایش ابر داده‌ها و… نیز استفاده می‌شود. بهینه‌سازی فنی، منجر به جذاب شدن یک صفحه برای موتور جستجو می‌گردد و اطمینان حاصل می‌شود که وب‌سایت هیچ پیوند خرابی با کد خطا ندارد. بهینه‌سازی URL و ساختن Slug ها به موتور جستجو کمک می‌کند تا به سمت زیر صفحات و دسته‌بندی‌های مختلف وب‌سایت هدایت شوند. هم‌چنین یک نقشه وب‌سایت مناسب منجر به سهولت کار با وب‌سایت برای کاربران خواهد بود. یک عنوان خوب در هدایت کردن کاربر نقش مهمی ایفا می‌کند و خلاصه‌ای از اطلاعات صفحه را پیش از ورود،  به فرد منتقل می‌کند.

ترافیک

از عوامل اصلی سئو استفاده از بک لینک‌ها، ایجاد لینک یا پیوندهای ورودی است. با افزایش پیوند با سایت‌های معتبر می‌توان ترافیک وب‌سایت را افزایش داد.

اهمیت محتوا مارکتینگ

به دلایلی کاملاً مشخص محتوا مارکتینگ در دنیای دیجیتالی اهمیت زیادی برای کسب و کارها دارد:

به‌هرحال برای محتوا مارکتینگ باید این نکته را در نظر گرفت که تولید محتوا همواره باید جدید و به‌روز باشد. محتواهای کپی و تکراری تأثیری در محتوا مارکتینگ ندارد. هر چه محتوا جذاب‌تر گردد کاربران بیشتری به سمت آن کشیده شود. تأثیر مستقیم محتوا جذاب روی فروش حواهد بود. هم‌چنین، در بازاریابی محتوا باید مطالب در ارتباط با محصولات و خدمات ارائه گردند در وب‌سایت بوده و شامل مواردی مانند نوع مصرف، توضیحاتی درباره کالا یا خدمات، مزیت‌ها و معایب و… باشند. برای محتوا مارکتینگ به‌جز متن می‌توان از روش‌های دیگری نیز استفاده کرد مانند ویدیو، تصویر و…

در پایان

محتوا مارکتینگ به معنای تولید و انتشار محتوایی باکیفیت بر اساس نیاز کاربر است. با تولید محتوای مناسب و جذب هر چه بیشتر مخاطب با استفاده از سئو می‌توان بر فروش تأثیر گذاشت و آن را ارتقا بخشید. در این شرایط کسب وکارها گسترش یافته و روزبه‌روز رشد می‌یابند. بنابراین، سئو و محتوا مارکتینگ در کنار یکدیگر موفقیت را به ارمغان می‌آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *