رنگ‌ها ارتباط زیادی با مارکتینگ دارند. انتخاب رنگ مناسب در مارکتینگ و برندینگ یکی از موضوعات پیچیده و ظریفی است که به آن زیاد پرداخته شده است. اما بیشتر مقالات دیدی سطحی نسبت به آن داشته‌اند. به‌هرحال بحث‌های سطحی و نداشتن اطلاعات کافی منجر به استفاده نادرست و انتقال پیام اشتباه به مخاطبان می‌گردد. رنگ‌ در برند نقش تعیین کننده ای دارد که بسیاری از افراد از آن بی‌اطلاع هستند. پس برای اطلاع از تأثیر واقعی رنگ‌ها با نگرشی عمیق با ما همراه باشید…

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ مطالعه چگونگی تأثیر رنگ‌ها بر ادراک و رفتار است. این روانشناسی در برندینگ و مارکتینگ تمرکز بر چگونگی درک و برداشت مصرف کننده از برند دارد. با به‌کارگیری روانشناسی رنگ می‌توان بروی تصمیم‌گیری مشتری  برای خرید تأثیر چشمگیری ایجاد کرد. پس این موضوع اهمیت زیادی در زمان ایجاد شکل‌گیری برند جدید و یا ریبرندینگ دارد. بر اساس مطالعات انجام‌شده توسط پژوهشگران، ۹۰ درصد تصمیم‌گیری‌های آنی و فوری بر مبنای رنگ است.

تحقیقات زیادی روی واکنش افراد در برابر رنگ‌های متفاوت انجام‌شده است. اما حقیقت آن است که این واکنش بستگی زیادی به تجربه شخصی افراد دارد. بنابراین به‌طور صریح و دقیق نمی‌توان گفت مثلاً رنگ‌هایی مانند زرد یا بنفش برانگیزاننده احساسات افراد هستند. حال سؤال اساسی آن است که رنگ مناسب برای برند چیست؟

انتخاب رنگ‌ در برند

نکته‌ی مهمی که هر فردی باید برای برند خود در نظر داشته باشد این است که هیچ دستورالعمل مشخصی برای انتخاب رنگ برند وجود ندارد. بنابراین در پاسخ به این پرسش که چه رنگ یا رنگ‌هایی برای برند مناسب است؟ باید گفت:‌ بستگی دارد.

این پاسخ ممکن است ناامید کننده باشد اما واقعیت دارد. در همه حال حس و تصویری که برند ایجاد می‌کند اهمیت ویژه‌ای دارد. اما در کنار این پاسخ نه‌چندان خوشایند بایستی خاطر نشان کرد که روانشناسی رنگ‌ها برای انتخاب رنگ در برند می‌تواند تا حدود زیادی کمک‌کننده باشد. پس:

۱- رنگ باید متناسب با محصول باشد!

یکی دیگر از موارد مهم برای رنگ‌ در برند، متناسب بودن با محصول است. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۶ انجام شد، محققان دریافتند رنگ‌ها باید با آنچه فروخته می‌شود تناسب داشته باشند. داشتن این تناسب رنگ به‌اندازه‌ای مهم است که مصرف کننده‌ها بیشتر نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهند تا خود رنگ! پس سؤال مهمی که باید هر برندی از خود بپرسد این است که آیا رنگی که برای آن انتخاب شده است با محصولی که ارائه می‌شود سازگاری دارد یا خیر؟

۲- رنگ باید شخصیت برند را نشان دهد.

خریدار به دلیل درکی که از یک نام تجاری دارد به‌شدت تحت تأثیر است. رنگ‌ها بر نحوه نگرش مشتریان به «شخصیت» برند مورد نظر اثرگذارند. اگرچه رنگ‌ها به‌طورکلی با ویژگی‌های خاصی شناخته می‌شوند اما باید رنگ انتخاب شده از شخصی به تصویر کشیده شده برند حمایت کند. جنیفر آکر، روانشناس و پروفسور استنفورد، مطالعاتی را در مورد همین موضوع انجام داده است و مقاله او با عنوان “ابعاد شخصیت برند” به پنج بعد اصلی اشاره می‌کند که در شخصیت یک برند نقش دارند.   برندها می‌توانند بیش از یک ویژگی داشته باشند اما بیشتر تحت سلطه یک ویژگی هستند. پس باید پرسید: چه شخصیتی برای برند در نظر گرفته شده است و چگونه می‌توان از رنگ برای انتقال آن شخصیت به مخاطبان استفاده کرد؟

۳- رنگ باید برای مخاطب جذاب باشد.

یکی از جالب‌ترین بررسی‌ها در روانشناسی رنگ‌ها توسط جو هالوک انجام‌شده است. او در کتاب خود به نام تخصیص رنگ بیان کرده است که انتخاب رنگ به جنسیت افراد نیز بستگی دارد. داده‌های هالوک برخی ترجیحات واضح را در رنگ‌های خاص در بین جنسیت نشان می‌دهد. باید این نکته را همواره در نظر داشت که فرهنگ و شرایط بزرگ شدن در جامعه نیز تأثیر زیادی روی ترجیح رنگی افراد دارد.

تحقیقات بیشتر در مورد درک رنگ و ترجیحات رنگ نشان می‌دهد که وقتی صحبت از سایه‌ها، ته رنگ‌ها و رنگ‌ها می‌شود، مردان عموماً رنگ‌های تند را ترجیح می‌دهند درحالی‌که زنان رنگ‌های ملایم‌تر را ترجیح می‌دهند.  همچنین، مردان بیشتر تمایل داشتند سایه‌هایی از رنگ‌ها را به‌عنوان مورد علاقه خود انتخاب کنند (رنگ‌هایی که مشکی اضافه شده است)، درحالی‌که زنان بیشتر پذیرای ته رنگ‌ها هستند (رنگ‌هایی که سفید اضافه شده است).

اگرچه جنسیت موضوع بحث‌برانگیزی است اما برندها می‌توانند خارج از این کلیشه‌ها رنگ خود را برگزینند. مگر محصولاتی کاملاً مرتبط داشته باشند.

۴- رنگ متمایز کننده برای برند انتخاب کنید.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که مغز انسان برندهای قابل‌شناسایی را برای خرید بیشتر ترجیح می‌دهد و در این میان رنگ نقش تعیین کننده‌ای ایفا می‌کند. رنگ‌ در برند باید متمایز کننده باشد. رنگ‌ها به گونه باید انتخاب شوند که برندهای دیگر متمایز باشند به‌ویژه برندهای قدیمی‌تر در بازار. رنگ مناسب برند را در قفسه‌های فروشگاه‌ها متمایز و برجسته‌تر می‌کند. بهتر است برای به خاطر سپرده شدن از رنگ‌های پس‌زمینه، پایه و تأکیدی استفاده کرد.

۵- نام مناسب برای رنگ مناسب

در مطالعه با نام گل رز یا هر نام دیگری…. افراد ترجیح‌های متفاوتی برای خرید کالاهای با رنگ‌های مشابه اما نامه‌ای متفاوت داشتند! مثلاً موکا به‌طور قابل‌توجهی دوست‌داشتنی‌تر از قهوه‌ای است. دادن نام منحصربه‌فرد به رنگ افراد را ترغیب به خرید می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، رنگ‌های مداد رنگی با نام‌هایی مانند “razzmatazz” بیشتر از نام‌هایی مانند “زرد لیمویی” انتخاب می‌شوند.

 در پایان

هر برندی باید پالت رنگ مخصوص به خود را بر مبنای محصول و کسب و کار انتخاب کند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *