در سالهای اخیر انواع جدیدی از شرکتهای با مفاهیم نوینی پا به عرصه ظهور گذاشتهاند مانند شرکتهای دانشبنیان. هدف اصلی از تعریف چنین شرکتها رونق دادن به اقتصاد کشور و همچنین فراهم آوردن شرایطی برای کسب و کار بیشتر افراد است. به هر حال کسب و کارهای نوین در حال گسترش هر چه بیشتر در کشور هستند. شرکتهای خلاق نیز ازجمله شرکتهایی با رویکردی متفاوت است که بهتازگی بر سر زبانها افتاده است. احتمالاً مفهوم و نام شرکتهای خلاق به گوشتان نخورده باشد و یا ممکن است اطلاعات کافی درباره آنها نداشته باشید. در ادامه شما را با این دسته از شرکتها و نحوه عملکرد آنها آشنا خواهیم کرد.
(اگر دوست دارید بیشتر درباره شرکتهای دانش بنیان بدانید پیشنهاد میکنیم مقاله چگونه در ایران شرکت دانش بنیان تاسیس کنیم؟ را بخوانید.)

شرکت خلاق چه نوع شرکتی است؟
همانگونه که از نام این شرکتهای نیز مشخص است شرکتهای خلاق شرکتهایی هستند که در ارائه محصول یا خدماتشان نوآوری و خلاقیت دارند. محصولات و خدمات این شرکتها برخلاف شرکتهای دانشبنیان بر اساس فناوریهای پیشرفته نیست. بهعنوان نمونه ممکن است شرکتی در حوزه تولید اسباببازی خلاقیت و نوآوری جالبی داشته باشد اما از فناوریهای پیشرفتهای بهره نبرد بهطور حتم این شرکت در دسته شرکتهای خلاق قرار میگیرد.
بههرحال ایجاد مدلهای مختلف برای کسب و کارها منجر به ایجاد فضایی رقابتی در بازار شده و تنوع محصولات نیز افزایش مییابد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت خلاق را اینگونه معرفی میکند:
شرکت خلاق به شرکتها و مؤسسات خصوصی نوآوری گفته میشود که یا در صنایع خلاق و فرهنگی مشغول بوده و یا الگوهای نوین کسب و کار را در ارائه محصولات و خدمات خود به کار گرفته باشند.
در ایران صنایعی که میتوانند در گروه شرکتهای خلاق خود را معرفی کنند عبارتاند است:
- کسب و کار های دیجیتال و فضای مجازی
- صنایع دیداری و شنیداری (پویانمایی، فیلم و سینما، موسیقی)
- میراث فرهنگی
- گردشگری و صنایعدستی
- هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی
- بازی، اسباببازی و سرگرمی
- طراحی و معماری
- نشر، چاپ و کتابخانه
- گیاهان دارویی و طب سنتی

یک شرکت خلاق باید…
در هر کسب و کاری خلاقیت حرف اول را میزند. بهطورکلی برای موفق شدن میبایستی خلاق بود. مثلاً خلاقیت در فروش و یا ارائه محصول به روشی که تابهحال کسی آن را انجام نداده باشد. این خلاقیت ذهن است که ایدهها را به محصول تبدیل میکند. توانایی فکر کردن خارج از چهارچوبها منطقی دریچهای به دنیای بیپایان است. هر خلاقیت میتواند راهی بهسوی موفقیتهای جدید باشد. پس هیچوقت ایدههای خود را دستکم نگیرید!
ویژگی محصولات در شرکتهای خلاق
همانگونه که قبلاً هم گفته شد، محصولات و خدمات در شرکتهای خلاق، خلاق هستند پس…
- بهسرعت رشد و پیشرفت میکنند.
- به دلیل نوآوری و خلاقیت در آنها در بازار رقابتی شانس زیادی برای برنده شدن دارند.
- این محصولات تنوع بالایی دارند زیرا زاییده فکر و ذهن خلاق افراد است.
- نیاز به دانش و فناوریهای پیچیده ندارد.
- قابلمقایسه با هیچ محصول دیگری در بازار نیست.
- محصولات مبتنی بر تجربه بوده و با نمیتوان با تحقیق و پژوهش آنها را مورد ارزیابی قرار داد زیرا قبلاً چنین محصولاتی در بازار نبوده است.
جایگاه صنایع خلاق در جهان و ایران
اولین بار مفهوم صنایع خلاق که امروزه به نام شرکتهای خلاق نیز شناخته میشود در سال ۱۹۹۷ تعریف شد. صنایع خلاق در دهههای اخیر رشد چشمگیری داشته و توجه بسیاری از بخشهای خصوصی و دولتی را به خود جلب کرده است. در حال حاضر حدود ۸ میلیون نفر در این صنایع اشتغال دارند. بههرحال ارزش و اهمیت استفاده از ایدهها و خلاقیت افراد روزبهروز در حال گسترش است و هنوز نیز ظرفیتهای زیادی در این حوزه وجود دارد. علیرغم تعریف این صنایع در جهان، ایران کمتر به این مقوله پرداخته است هر چند در سالهای اخیر و با درک اهمیت این موضوع پیشرفتهای چشمگیری داشته و گامهای مهمی را در این راستا پیموده است اما هنوز نیز نسبت به سایر کشورها اقتصاد خلاق ضعیفی دارد و نمیتوان گفت این صنایع سهم زیادی را در گردش هر چه بیشتر اقتصاد دارند.
انواع خدمات
الف) خدمات توسعه بازار
- حضور در نمایشگاهها
- تهیه گزارشها تحقیق بازار
- حضور مستقل در نمایشگاههای خارجی
- ارزیابی آمادگی صادرات
- مشاوره واردات و صادرات
- اعزام و پذیرش هیئتهای تجاری
- برنامه جذب ایرانیان خارج از کشور
- مشاوره فنی محصولات
- ترویج در رسانههای دبیرخانه خلاق
- بستههای رسانهای آخرین خبر
- ابزارهای تبلیغاتی و اطلاعرسانی
- خدمات تولید و نشر محتوا
- بسته حمایتی سازمان توسعه تجارت
- معرفی در وبسایت
- مشاوره تجارت با کشورهای منتخب
- مشاوره تأمین مالی و طرح تجاری
- مشاورههای تأمین اجتماعی و بازرگانی
- مشاوره ارزشگذاری و تبادل فناوری
- تخفیف خدمات رسانهای
- پلتفرم تبلیغات
- توسعه بازار داخلی
- خدمات گوگل Ads
- خدمات دیجیتال مارکتینگ تپسل
- تبلیغات و اطلاعرسانی

ب) خدمات تسهیل فضای کسب و کار
- استقرار در منازل مسکونی
- خدمات بیمه تکمیلی
- تسهیلات نظاموظیفه
- نشست های پرسش و پاسخ
- استقرار در پارکهای علمی و فناوری
- دورهها و سمینارهای آموزشی
- خدمات حقوقی
- مالیات و خدمات مالی و اداری
- مالکیت معنوی (اختراع و نشان تجاری)
- عارضهیابی و توسعه کسب و کار
- طراحی صنعتی و ساخت قالب
- ارائه خدمات آزمایشگاهی
- تسهیل خدمات ارزی
- مشاوره منابع انسانی
- مجوزها، تاییدیه ها و استانداردها
- حضور مستقل در دورههای آموزشی
- خدمات و ابزار دیجیتال وردپرس
ج) خدمات پشتیبانی، تامین مالی و جذب سرمایه
- خدمات مالی توسعه صنایع خلاق
- تسهیل در صدور ضمانتنامه
- جذب سرمایه طرحهای خلاق
در پایان
برای ثبت یک شرکت خلاق کافی است خلاقیت داشته باشید!