خلاقیت در بسته بندی یک اصل است. اصلی که هرگز نمی‌توان آن را زیر پا گذاشت. از بین رفتن خلاقیت در طراحی بسته بندی به معنای از دست دادن مخاطب و مشتری است. در فروشگاه‌ها انواع مختلف محصولات در قفسه‌ها وجود دارد که مشتری‌ها تنها با نگاهی کوتاه از کنار آن‌ها رد می‌شوند. چه‌بسا بسیاری از آن‌ها را نیز نمی‌بینند. پس بسته بندی‌های تکراری و خالی از هر گونه نوآوری نمی‌تواند رقابتی با دیگر محصولات داشته باشد و خود به خود از چرخه رقابت حذف می‌شود.

بسیاری از شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ در سراسر جهان بودجه خاصی را برای طراحی محصولات و کالاهای خود در نظر می‌گیرند تا بتوانند در بازار یونیک و منحصر به فرد باشند. البته در کنار آن کیفیت کالا نیز باید در حد استاندارد باشد و نمی‌توان محصولی با کیفیت پایین و فقط با بسته بندی زیبا به مخاطب ارائه داد. حالا سؤال این است که برای خاص و خلاقانه شدن بسته بندی چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

از الگو یا پترن استفاده کن!

این ایده‌یک ایده ساده با اجرای ساده است اما ایده‌ی خوبی برای دیده شدن در قفسه‌های فروشگاه است. برای پترن بهتر است از پالت رنگ‌هایی استفاده شود که جذب کننده باشد. ترکیب قرمز و آبی همیشه جواب می‌دهد. به‌هرحال هم‌خوانی رنگ‌ها می‌بایستی در نظر گرفته شود تا در نهایت ترکیب خیره‌کننده‌ای ایجاد شود.

شیطنت کنید و بامزه باش!

احتمالاً بسته بندی‌هایی مانند شکل زیر را در فروشگاه دیده‌اید. بسته بندی‌هایی بامزه با شکل‌ها و حالت‌های مختلف.

یا استفاده از چاپ های استیکری بامزه که از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه هستند.

طراحی خلاقانه بسته بندی

استفاده از این سبک طراحی تأثیر زیادی روی مخاطب دارد. البته باید دقت داشت که به کار بردن این روش باید با نوع محصول نیز مطابقت داشته باشد.

مدرن بودن را در طراحی در نظر داشته باش!

برخی از شرکت‌ها و تولید کننده‌ها به‌شدت روی بسته بندی‌های قدیم خود پایبند هستند و ممکن است به همین دلیل سهم زیادی از بازار را از دست بدهند. به‌هرحال باید با زمان پیش رفت زیرا سلیقه افراد نیز با گذشت زمان تغییر می‌کند. نسل‌های جدید به‌طور حتم نظراتی متفاوت از نسل‌های قبل دارند. پس برای محبوب ماندن در همه نسل‌ها باید مدرن بودن را نیز در برنامه و سیاست‌های خود قرار داد.

از رنگ‌های روشن بیشتر استفاده کن!

از دیگر راهکارها برای طراحی خلاقانه بسته بندی استفاده از رنگ‌های روشن است. رنگ‌های روشن بیش از رنگ‌های تیره دیده می‌شوند به‌ویژه برای محصولات غذایی.

طراحی داخل جعبه نیز به‌اندازه خارج آن اهمیت دارد!

پارامترهایی برای مشتری‌ها مهم است که ممکن است تولید کننده‌ها اصلاً توجهی به آن نداشته باشند. اگرچه ظاهر جعبه اهمیت زیادی دارد اما طراحی داخل جعبه نیز مهم است. این کاری است که برندهای موفق آن را به‌خوبی انجام می‌دهند و به همه جوانب اهمیت می‌دهند. یکی از دلایلی که یک نام تجاری در بازار تبدیل به برند می‌شود همین است یعنی توجه به آنچه مشتری برایش مهم است! پس برای تبدیل مشتری‌های خود به مشتری‌های وفادار همه‌ی موارد در طراحی را در نظر بگیرید.

احترام به طبیعت و محیط زیست بگذار!

داشتن بسته بندی‌های قابل بازیافت که به طبیعت آسیبی وارد نمی‌کند نظر بسیاری از افراد را جلب کرده و به‌سرعت مورد استقبال قرار می‌گیرد. مطمن باشید خاص بودن شما دهان به دهان به افراد بیشتری منتقل شده و تعداد زیادی از مشتری ها خواهان استفاده از محصول شما خواهند شد.

طراحی خلاقانه بسته بندی

عجیب باش!

شاید عجیب بودن همه جا خوب نباشد اما در طراحی بسته بندی تاثیرگذار است. افراد داشتن تجربه‌های عجیب را دوست دارند. به‌عنوان نمونه طراحی آبمیوه به شکل میوه! یا استفاده از جنسی که حس در دست گرفتن میوه را به افراد بدهد. چنین بسته بندی‌هایی در کنار دیگر محصولات با بسته بندی‌های یکنواخت می‌تواند برگ برنده‌ای برای شما باشد تا انتخاب شوید.

طراحی خلاقانه بسته بندی

ایده‌های جالب برای بسته بندی زیاد است. باید ایده‌ای را برای محصول خود انتخاب کنید که با کالای شما هماهنگی داشته باشد و معرفی کننده خوبی برای آن باشد. شاید یک تغییر کوچک در بسته بندی‌های روتین شما بتواند تحولی بزرگ در بازار ایجاد کند.

برای اطلاع و مشاوره بسته بندی کالای خود با مشاوران ما تماس بگیرید. گنبد فیروزه پیشتاز در طراحی خلاقانه بسته بندی در ایران!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *