با رشد و گسترش فضای ارتباطات دیجیتالی در دنیا و تبدیل شدن آن به دهکدهای کوچک برقراری ارتباط میان افراد سادهتر شده است. بیشتر مردم وقت زیادی را در فضاهای مجازی سپری میکنند. بسیاری از کسب و کارها و تجارتها از دنیای سنتی خارجشده و وارد این فضای مدرن میشوند. بنابراین مارکتینگ ها نیز متحول شده و استراتژیهای متفاوتی متولد شدهاند. افزایش روز افزون کاربران در دنیای دیجیتالی و تمایل آنها به خریدهای آنلاین منجر شده است که بسیاری از کسب و کارها مشتریهای خود را در آنجا جستجو کنند. در این مقاله به این پرسش پاسخ داده میشود که اهمیت دیجیتال مارکتینگ در فروش چیست و چه تأثیری در موفقیت کسب و کار و گسترش آن دارد؟

اهمیت دیجیتال مارکیتنگ و تعداد زیاد مخاطب
در کسب و کارهای گذشته به دلیل قرار گرفتن در یک مکان فیزیکی مشخص، بازار هدف فقط به مردم محلی محدود میشد. اما در فضاهای دیجیتالی و مدرن این امکان وجود دارد که حتی در سطح بینالمللی به تجارت پرداخته شود. پس امکان دیده شدن نیز بهطور گستردهای افزایش مییابد. شاید فردی در آفریقا یا آمریکا از محصولی در آسیای میانه خوشش آمده و آن را خریداری نماید. پس دیجیتال مارکتینگ میتواند به جهانیشدن کسب و کار کمک کند و برند را به افراد زیادی شناسانده و معرفی نماید. البته در این مسیر باید پشتکار و ارادهای استوار داشت و در میانه راه نامید نشد. با افزایش تعداد افراد علاقهمند به برند مسلماً فروش نیز روند افزایشی خود را طی میکند.
(اگر دوست دارید بیشتر درباره دیجیتال مارکتینگ بدانید پیشنهاد میکنیم مقاله روشهای دیجیتال مارکتینگ را بخوانید.)
ظهور رسانههای اجتماعی متفاوت
اهمیت دیجیتال مارکتینگ در فروش با ظهور رسانههای متعدد بیش از پیش مشخص شده است. رسانههای اجتماعی دیجیتالی مختلفی وجود دارد که افراد میتوانند به مارکتینگ در آنها بپردازند و کسب و کار و برند خود را هر چه بیشتر برای مخاطبان به نمایش بگذارند. هر کدام از این رسانههای اجتماعی بازار هدف بزرگی است که مشتریان بالقوهای در آنها وجود دارد. با جذب مشتری از شبکههای قدرتمندی مانند اینستاگرام، توییتر، یوتیوب، تلگرام و…. بر فروش محصول افزوده میشود و حیات کسب و کار تداوم پیدا میکند.

ابزارهای مختلف
برای مارکتینگ در دنیای شبکهها و رسانههای اجتماعی، ابزارها و روشهای مختلفی وجود دارد که با اندکی خلاقیت نتیجه چشمگیری را در افزایش تعداد مخاطبان هدف خواهد داشت. محتوای دیجیتالی میتواند شامل متن، تصویر، ویدیو، اینفوگرافی و… باشد. بههرحال کاربران مختلف سلیقههای متفاوتی نیز دارند. استفاده درست از ابزارهای مختلف و متفاوت ارتباطی با مشتریها میتواند رضایت بسیاری از کاربران را جلب نماید. در ادامه برخی از این ابزارها توضیح داده میشود:
۱- شبکههای اجتماعی ارگانیک
شبکههای اجتماعی ارگانیک طرفداران زیادی دارد. بر اساس آمار تعداد کاربران فعال در شبکه اجتماعی فیسبوک بیش از ۲ میلیارد نفر، توییتر ۳۲۰ میلیون نفر و اینستاگرام بیش از ۷۰۰ میلیون نفر در ماه است. پس شبکههای اجتماعی بستری مناسب برای بازاریابها هستند. دریایی پر از مشتری که هر بازاریابی بر اساس توانمندیهای خود میتواند بهرهمند شود. فضایی رایگان و به دور از مالیات!
۲- ابزارهای ایمیل مارکتینگ
ایمیل یکی از مؤثرترین و پرکاربردترین ابزارها در دیجیتال مارکتینگ برای جذب مشتری و فروش بیشتر است. ایمیل نقشی انکارناپذیر در دنیای دیجیتالی امروز دارد و همواره نرخ استفاده از ایمیل صعودی بوده است. اگرچه این ابزار قدمت زیادی دارد اما هنوز نیز کارایی خوبی از خود نشان میدهد. Mailchimp یکی از غولهای بازاریابی ایمیلی است که کاربردهای زیادی دارد. استفاده از این ابزار و کلا بازاریابی ایمیلی راهی بهصرفه برای جذب مشتری در کسب و کارهای کوچک و نوپاست.

۳- ابزارهای نمایش هدفمند
همواره تشخیص مخاطبان هدف و تعیین افرادی که مشتریهای واقعی هستند دغدغه هر کسب و کاری است. مسلماً اگر تبلیغات بهصورت هدفمند انجام شود و فقط به افرادی که پتانسیل بیشتری برای خرید دارند ارسال شود ازیکطرف هزینه پایین آمده و از طرف دیگر نیز بازخورد بهتری دارد. یکی از پیشرفتهترین ابزارها برای نمایش هدفمند Adroll است که بیشتر از ۳۵ هزار مشتری و تبلیغکننده دارد. البته ابزارهای دیگری در این ارتباط وجود دارد مانند:
- ابزارهای تبلیغاتی برنامهای مانند ChoiceStream
- ابزارهای تولید محتوا مانند Canva
- ابزارهای آموزشی در زمینه محتوا مانند Feedly
۴- ابزارهایی برای گزارش دهی
گزارشنویسی در دیجیتال مارکتینگ مهم و ضروری است. مرتب کردن اطلاعات و بررسی آنها با ابزارهای قدیمی کاری وقتگیر است که در دنیای مدرن و پرسرعت امروز جایگاهی ندارد. یکی از روشهای بهینه که منجر بهصرفه جویی در زمانتان خواهد شد، استفاده از ابزاری مانند گوگلشیت (Google Sheet) و یا استفاده از قالبهای آماده گزارشنویسی است. علاوه بر اینها، گوگل در سالهای گذشته سرویسی به نام دیتا استودیو ایجاد کرده که میتوان از آن نیز استفاده کرد.

در پایان
امروزه با گسترش حجم مشتریها در فضاهای مجازی اهمیت دیجیتال مارکتینگ بیش از پیش مشخص شده است. روشها و ابزارهای زیادی برای جذب مشتری و بالا بردن فروش در سالهای اخیر ارائه شده است که میبایستی با توجه به اهداف و نوع کسب و کار، محصول و مخاطبان مورد استفاده قرار گیرند.
سوالات متداول
روش های بازاریابی سنتی، عموماً هزینههای بالایی دارند و علاوه بر آن، کارایی این تبلیغات به دلیل هدفمند نبودن آن، بسیار کم است. در محیط دیجیتال، بازار هدف کاملاً مشخص بوده و به دلیل قابلیت در طبقهبندی مخاطبان، این امکان وجود دارد که فرآیند بازاریابی، اثربخشتر باشد.
یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ در کنار دیگر افراد متخصص تا فروش یا ارائه خدمات در بسترهای دیجیتال به بهترین شکل ممکن انجام شود.