لوگو یکی از اصلیترین عناصر هویت بصری و یک برند است. واضح است که همه لوگوهای معروف هدف واحدی را دنبال میکنند و آن شناساندن یک محصول و یا کسب و کار به مشتری در قالب یک طرح گرافیکی است. لوگو نشان دادن کیفیت کمپانی تأثیر به سزایی دارد. در برخی مواقع طراحی آرم شرکتها، بسیار پیچیده است و در برخی دیگر بسیار ساده و مبهم. اما بااینحال با مرور گذشته و گذر زمان نشان داده شد که توانستند موفقیت خوبی در دنیای برندینگ و محبوبیت بسیاری در بین مخاطبین و جامعه پیدا کنند. در این مقاله به معرفی لوگوهای معروف دنیا پرداختیم و پرده از داستانها و رازهای پنهان آنها برداشتیم.
آمازون(Amazon)
یکی از لوگوهای معروف مربوط به شرکت آمازون است. کمپانی آمازون یکی از معروفترین کمپانیهای دنیا به شمار میرود. آمازون کار خود را با فروشگاه آفلاین کتاب آغاز و سپس اقدام به فروش محصولات نو یا دستدوم از طریق اینترنت کرد. شرکت آمازون هماکنون طیف گستردهای از کالاها و محصولات را توزیع میکند. و لوگوی آن یکی از برترین لوگوهای دنیا خوانده میشود.
لوگوی کمپانی آمازون یکی از سادهترین لوگوها به شمار میرود. این لوگو، شامل نام آمازون به انگلیسی و یک فلش نارنجی رنگ در پایین این نام است. در برخورد اول مخاطب حرفی برای گفتن ندارد. اما اگر به خدمات کمپانی و کارکرد آن پی ببریم متوجه، مفهوم، دقت و ظرافت آن میشویم. نکتهی اصلی این لوگو، فلش نارنجی رنگی است که از اولین حرف انگلیسی (A) تا آخرین حرف انگلیسی یعنی (Z) کشیده شده است. این بدان معناست که کمپانی آمازون محدودیتی ندارد. و هر آنچه که مخاطب خود بخواهد با هر حرفی که از الفبا آغازشده باشد را میتواند در آمازون به فروش برساند و یا خریداری کند.

اپل(Apple)
یکی از لوگوهای معروف جهان لوگوی مربوط به برند معتبر و قدرتمند apple میباشد. این برند توسط استیو جابز پایهگذاری شده است و یکی از غولهای دنیا محسوب میشود. اپل معمولاً به تولید سختافزارهای نوین و دارای طراحی صحیح معروف است. از محصولات سختافزاری این شرکت میتوان آیپد، آیمک، مکبوک، آیپاد، آیفون، اپل واچ و اپل تیوی و ایرپادز را نام برد. لوگوی اپل یکی از لوگوهایی است که در عین سادگی محبوبیت زیادی را بین مخاطبان خود ایجاد کرده است. به گفتهی راب یانوف، طراح لوگوی مشهور اپل، داستان این سیب گاز زدهی مشهور از جایی شروع میشود که هنگام طراحی برای لوگوی این کمپانی، یک سیب را گاز میزند. ناگهان متوجه آن میشود که «Bite» به معنای گاز زدن، همانند اصطلاح«Byte» در کامپیوتر میباشد. این شد که طراح این سیب مشهور تصمیم گرفت که سیب گاز زدهای را نمادی برای یکی از معروفترین کمپانی تکنولوژی بکند.

کوکاکولا(Coca Cola)
کوکاکولا یکی از مشهورترین کمپانیهای خوراکی و نوشابهسازی است. نوشابه کولای گازدار پرطرفدار است که در بیش از ۲۰۰ کشور جهان به فروش میرسد و روزانه حدود ۱/۸ میلیارد بطری کوکاکولا در جهان مصرف میشود این نوشابه محصول شرکت آمریکایی کوکاکولا است و یکی از نمادهای فرهنگی کشور ایالاتمتحده آمریکا به شمار میآید. لوگوی کوکاکولا یکی از لوگوهای معروف دنیاست. کوکاکولا مختصر شدهی دو کلمه گیاه کاکائو و میوه درخت کولا است. فرانک رابینسون دفتردار و حسابدار این شرکت بعد از دیدن این نام به فکر افتاد که آن را بهصورت دستنویس بنویسد. ازآنجاییکه خط خوبی داشت حروف را با پیچ و خم زیبایی نوشت و مورد پسند صاحب برند قرار گرفت. و بدین شکل لوگوی مشهور کمپانی کوکاکولا متولد شد.

المپیک (Olympic)
یک نهاد بینالمللی است که مسئولیت اجرای المپیک را دارد و در ۲۳ ژوئن ۱۸۹۴ ایجاد شد و اکنون فعالیتهای کمیته ملی المپیک ۲۰۵ کشور زیر نظر این کمیته است. لوگوی المپیک تشکیل شده از پنج حلقه که هرکدام نماد 5 قارهی آمریکا، آسیا، آفریقا، اروپا و اقیانوسیه هستند. کمیته بینالمللی المپیک بیان میکند که نماد المپیک بر عنصر بینالمللی جنبش المپیک، هنگامیکه ورزشکاران از سراسر دنیا دیدار میکنند، تأکید میکند.

کمپانی خودروسازی بی ام و(BMW)
BMW مخفف Bayerische Motoren Werke یا Bavarian Motor Company میباشد. این کمپانی در سال 1913 در مونیخ ایجاد شد و کار خود را در ارتباط با موتورهای هواپیما آغاز نمود. لوگوی این کمپانی بزرگ شامل 4 ربع دایره با رنگهای آبی و سفید است. که اشارهای به موتورهای هواپیما و گذشتهی این کمپانی دارد. ویلهلم فارنکوپ، مدیر وقت مطبوعات این شرکت دربارهی طراحی این لوگو گفته است: پرههای موتور هواپیماهای تولید شده توسط این شرکت، ایدۀ اصلی خلق این لوگو بوده است. طراحان و ایده پردازان شرکت مدتها به پرههای موتور هواپیما در زیر نور آفتاب نگاه میکردند تا جرقهی اولیه این لوگو در ذهنشان زده شد. همچنین رنگهای سفید و آبی کارشده در لوگوی این کمپانی اشارهای به محلهی بایرن که منشأ اصلی پیدایش این کمپانی بوده است، دارند.

لوگوی نشنال جئوگرافیک
نشنال جئوگرافیک در ۲۷ ژوئن سال ۱۸۸۸ (تیرماه ۱۲۶۷) توسط ۳۳ دانشمند و جهانگرد که علاقهمند به تشکیل انجمنی برای افزایش و توسعه علم جغرافیا بودند، در واشینگتن تأسیس شد. نشریه رسمی انجمن جغرافیای ملی است و امروزه یکی از مشهورترین و پر اعتبارترین مجلات مرتبط با علوم طبیعی در جهان است.
لوگوی نشنال جئوگرافیک متشکل از یک مستطیل زرد رنگ در سمت چپ و نوشتار خود نشنال جئوگرافیک است. این لوگو در دستهی لوگوهای ساده اما مشهور دنیای امروز قرار میگیرد. نشنال جئوگرافیک درواقع سازمانی مردم نهاد است که علاوه بر مجلهای که دارد، به فعالیتهای دیگری با هدف شناساندن و حفظ و حراست از محیط زیست، باستان شناسی، علوم جغرافیایی و همچنین زیست شناسی میپردازد. مربع زرد رنگ خورشید را برای بینندگان تداعی میکند. این مستطیل بیانگر آن است که لوگوی نشنال جئوگرافیک همانند خورشید درهمهجای جهان میتابد. و فعالیتهای خود را در همه جای جهان را تحت پوشش قرار میدهد و آن ها را پشتیبانی میکند.

در پایان
برند ممکن است ساده یا پیچیده باشد، رنگی یا تک رنگ باشد، اما مهم آن است که در جهت اهداف طراحی شود.