طراحی لوگو مهم‌ترین قسمت از شروع یک کسب‌وکار است. لوگوها چهره کسب‌وکار، محصول یا خدمات شما هستند. وقتی‌که شما سعی دارید کسب‌وکاری را به یادآورید غالباً اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، لوگو است. با دیدن لوگو، بلافاصله آن را به خاطرات، تجربیات و نام برند ربط می‌دهید.

تعریف لوگو

لوگو چیست؟ تعریف لوگو

قدم اول که مهم‌ترین قدم در برندینگ و ایجاد یک برند نیز می‌باشد، طراحی یک لوگوی حرفه‌ای و منحصربه‌فرد است که بتواند برند شما را به زیبایی نشان دهد. لوگو یک نشانه گرافیکی، طرح، سمبل، علامت و یا به‌طورکلی ترکیبی از دو یا چند بیان شده است که با نگاه اول، کالا و خدمات را به ذهن بیننده القا می‌نماید. به زبان ساده‌تر، لوگو نمادی است که از متن و تصاویر تشکیل شده و به ما در شناسایی برندهایی که دوست داریم کمک می‌کند. اما لوگوها می‌توانند نقش بیشتری داشته باشند! یک لوگوی خوب، سنگ بنای اصلی برند شماست. لوگو کمک می‌کند تا مشتریان درک کنند، شما چه‌کاری انجام می‌دهید، چه کسی هستید و به چه کسی ارزش می‌دهید که مسئولیت زیادی بر روی یک تصویر کوچک است! دقت کنید در ایجاد لوگو حداقل‌ها مهم هستند زیرا قرار است در زمان کوتاه در ذهن مخاطب (بیننده) جذابیت، زیبایی و مفهومی را انتقال دهد.

برای شناخت یک کالا تأثیرگذاری لوگو بسیار حیاتی است. اگر لوگوی یک موسسه خوب طراحی شده باشد کلیه خصوصیات بصری و مفهومی آن را با یک نگاه به بیننده منتقل می‌شود و انتظاری که شخص از یک برند دارد را برآورده می‌نماید. و در طولانی‌مدت نیازی به تشریح فراوان اهمیت شرکت یا کالای مورد ارائه را برطرف می‌کند. یعنی لوگو به‌جای تمام مشخصات شرکت یا کالای مورد نظر سخن می‌گوید و به‌طور آشکار باعث جاذبه افراد و گروه‌های هدف می‌گردد.

هدف از طراحی لوگو چیست؟

در یک جمله کوتاه می‌توان گفت هدف از طراحی لوگو، سرعت بخشیدن به ثبت و ماندگاری لوگو در ذهن‌ها و دیده شدن برند در مسیر دلخواه صاحبان و مدیران تجارت‌ها است. زمانی که مخاطبین با طراحی لوگویی جذاب روبه‌رو می‌شوند در زمان کوتاهی متوجه مفهوم کلی در طراحی آن شده و طرح و پیام لوگو را به خاطر می‌سپارند.

چرا به لوگو نیاز داریم؟

نتایج آماری نشان می‌دهند که افراد (مخاطبین) به شرکتی که لوگوی خوب و استانداردی داشته باشد، بیشتر اعتماد می‌کنند. همچنین روابط تجاری بهتر در میان رقبا یا شرکای همسوی بازار از مزایای داشتن یک لوگوی مناسب است. به‌هرحال نام نیک و ظاهری فاخر، همیشه در یادها می‌ماند.

مخفی‌کاری در لوگو نداریم!

بسیاری از افراد وقتی می‌خواهند لوگو داشته باشند؛ تمایلی عجیب دارند تمام اسرار جهان را در آن پنهان سازند! در بسیاری از لوگوهای موجود در بازار می‌توانید مصداق این جمله را مشاهده کنید. چند پیامی یا چند مفهومی آفت اولیه لوگوهای مبتدی است و بیشتر باعث اشتباه مخاطب می‌شود. با گذشت زمان و از طریق تعاملات مشتری با برند شرکت، معنا و مفهوم به لوگو اضافه خواهد شد.

اهمیت لوگو

چرا لوگو مهم است؟ اهمیت لوگو چیست؟

لوگوها چهره کسب‌وکار، محصول یا خدمات شما هستند. وقتی‌که شما سعی دارید که یک کسب‌وکار را به یاد بیاورید غالباً اولین چیزی که به یاد می‌آورید لوگو است. وقتی‌که شما یک لوگو را مشاهده می‌کنید بلافاصله آن را به خاطرات، تجربیات و نام برند ربط می‌دهید.

در اولین ارتباط قوی باشید

بسیاری از شرکت‌ها در جهان، فرصت کوتاهی برای جذب مخاطبان دارند. اگر یک لوگو نتواند در دنیای دیجیتال امروز مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهد، مخاطبان به‌سرعت به‌جای دیگری می‌روند. برخی از صاحبان کسب‌وکار که در ابتدای شروع کار خود از یک لوگوی ارزان و مبتدی استفاده می‌کنند از میزان تأثیر اولین ارتباط، که در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود بی‌خبر هستند.

لوگو همان برند نیست!

مجموعه فعالیت‌های تجاری، اجتماعی یک شرکت تجاری در بازار و رفتار شما با مخاطبان، هویت برند را تشکیل می‌دهد. از طرفی لوگو مهمترین قسمت از هویت بصری برند می‌باشد. هرچند در مواردی لوگو می‌تواند از طریق مسئولیت پیام‌رسانی خود یکی از پیام‌های تجاری یا ارزش های سازمانی برند (شرکت) را منتقل کند. به زبان ساده برند وجه تمایز نوع ارائه خدمت، ارزش‌های سازمانی و … از رقبا است که باعث می‌شود نام بهتری در بازار هدف به دست آوریم و در کنار این فعالیت‌ها لوگو بیشتر نقش نماد موفقیت یا عدم موفقیت برند را در بین مخاطبان دارد. با اعتماد به دانش طراحان گرافیک در حوزه طراحی لوگو شما قادر خواهید بود یک لوگوی قوی برای کسب‌وکار خود ایجاد کنید.

چند نکته در طراحی لوگو

انواع لوگو

طراحی لوگو را می‌توان بر اساس استفاده از عناصری مانند نوشتار، شکل و غیره به سه گروه کلی تقسیم نمود:

لوگوی اپل
لوگو توئیتر
لوگو پیتزا هات

ویژگی‌های طراحی یک لوگو خوب و موفق

طراحی خوب و موفق باید دارای ویژگی‌هایی زیر باشد؛

و به‌طور خلاصه می‌توان گفت طراحی یک لوگو باید ساده و گویا، منحصربه‌فرد و در ارتباط با موضوع کسب‌وکار باشد باید جذابیت بصری داشته و با مخاطب ارتباط برقرار کند. با یکسان بودن شیوه طراحی در تمام قسمت‌ها ضمن نوآوری هماهنگی تکنیکی ایجاد نماید.

سؤالاتی که باید در ارتباط با طراحی لوگو به آن‌ها پاسخ دهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *