رتبهبندی وبسایتها در موتورهای جستجو اهمیت زیادی برای کسب و کارهای حاضر در فضای مجازی دارند. رتبه بالاتر مساوی با ترافیک بیشتر و صعود نمودار فروش است. پس سئو کاران و فعالان در این حوزه همه تلاش خود را برای رسیدن به صفحات اول میکنند. بهینهسازی سایت بدون داشتن استراتژی امکانپذیر نیست. استراتژیهای مختلفی برای صعود در رتبهبندی موتورهای جستجو وجود دارد که یکی از آنها ساختن لینک سازی داخلی و یا اصطلاحاً انجام سئو داخلی است. برای لینک سازی داخلی تأثیرگذار پیشنهاد میکنیم این مقاله را بهدقت بخوانید!
(اگر دوست دارید بیشتر درباره سئو و تاثیر آن روی کسب و کار بدانید پیشنهاد ما مقاله سئو برای کسب و کار است.)
لینک سازی داخلی
ابتدا بهتر است با تعریف لینک سازی آشنا شویم. لینک سازی به زبانی ساده به معنای اتصال صفحات داخلی به یکدیگر است. یعنی زمانی که کاربر وارد وبسایت میشود با دادن لینکهای داخلی مرتبط با یکدیگر بتوان آنها را ترغیب به رفتن به صفحات دیگر کرده تا مدت زمان بیشتری را در وبسایت سپری کنند. علاوه بر آن رباتهای گوگل نیز به کمک لینکهای داخلی قادر به رفتن و یافتن صفحات جدید و مرتبط هستند که برای گرفتن رتبه بالاتر تأثیرگذار است.

لینک سازی داخلی چه قدر اهمیت دارد؟
ساختار وبسایتها باید مانند تارهای عنکبوت باشد. تارهایی که همگی به هم متصل و بههمپیوسته هستند تا در صورت مختل شدن مسیری بتوان مسیر دیگری را جایگزین کرد. اهمیت اصلی لینک سازی داخلی دیده شدن توسط خزندههای گوگل است. بهطورکلی گوگل همواره به دنبال صفحات جدید در فضای وب است. همه صفحات جدید دیده شده توسط رباتهای گوگل ایندکس میشوند.
اگر از صفحات جدید لینکی از صفحات ایندکس شده داشته باشند گوگل سریعتر آنها را پیدا میکند. اگر صفحهای لینک داخلی و یا خارجی نداشته باشد خزندهها به بن بست میخورند. بنبستها دو محدودیت برای وبسایت ایجاد میکنند: اول آنکه وبسایت بهطور حتم کاربر خود را از دست داده و کاربر خارج میشود و دوم خزندههای گوگل آن را ویژگی منفی وبسایت تلقی میکنند. پس هر چه صفحات وبسایت خروج کمتری را به کاربر نشان دهد برای گوگل نیز محبوبتر است. در سالهای اخیر تأثیر لینکهای داخلی در رتبهبندی وبسایت کاهش پیدا کرده است اما هنوز نیز یکی از تاکتیکهای رسیدن به صفحه اول محسوب میشود و نباید آن را دست کم گرفت.
انواع مختلف لینک سازی داخلی
شاید فقط فکر کنید یک نوع لینک سازی یعنی لینک سازی متنی وجود دارد اما لینک سازی های داخلی متنوعی هستند که میتوان از همه آنها برای هر چه بهتر کردن وبسایت استفاده کرد از جمله:
۱- ساخت لینک برای عکس
هر تصویر فرصتی برای لینک سازی است. اگرچه برخی از متخصصان معتقد هستند که این نوع لینک سازی داخلی تأثیر زیادی روی سئو نخواهد داشت اما در مواردی لینک سازی عکس یکی از مناسبترین و درستترین انتخابهاست مانند:
- اگر تصویر مرجعی برای توضیحات موجود در محتوا باشد.
- اگر تصویر نشاندهنده نمودارهای خاص و یا جدولهای آماری باشد.
- اگر تصویر کاربر را به صفحه دیگری از سایت هدایت کند.
۲- ساخت لینک در صفحه اول سایت
صفحه اول از پربازدیدترین صفحات در هر سایتی است. به همین دلیل میتوان صفحات استراتژیک وبسایت را در صفحه اول لینک کرد تا ترافیک و بازدیدشان بیش از پیش افزایش یابد.
ساخت لینک در منو
یکی دیگر از رایجترین و شناختهترین لینکهای داخلی، لینک سازی در منو است که ناوبری سایت نیز گفته میشود. این نوع لینک سازی امکان دستهبندی و مرتب سازی برای دسترسی به صفحات مهم سایت را میدهد. البته قطعاً نمیتوان از لینک سازی در منو برای همه صفحات استفاده کرد و باید بخشهای مهم را در اولویت قرار داد. بهعنوانمثال در سایتهای فروشگاهی لباس در منو میتوانید دستهبندی محصولات یعنی لباسهای مردانه، زنانه و بچگانه را میتوان قرار داد و به اجناس لینک کرد.

ساخت لینک به کمک افزونه
وردپرس افزونه هایی برای لینک سازی دارد که میتوان بهراحتی آن را در محتوا اعمال کرد.
چند ویژگی برای لینکهای داخلی
اگر میخواهید لینکهای داخلی برای وبسایت خود اعمال کنید باید موارد زیر را در نظر بگیرید:
- انکرتکست مناسب: انکرتکست خلاصه محتوایی بوده که در لینک داخلی وجود دارد و کاربر را تشویق به ورود به صفحه دیگری در وبسایت میکند! پس باید در حد امکان خلاصه، گویا و جذاب باشد و بتواند تصور درستی از محتوای داخل متن به کاربر بدهد.
- نداشتن خطا: اگر لینک خطای املایی داشته باشد یا زمانی که کاربر وارد لینک میشود با خطای ۴۰۴ مواجه شود مشکلاتی برای سئو سایت ایجاد میگردد.
- تکرار ممنوع: هرگز نباید از انکرتکست های تکراری برای بهبود رتبه استفاده کرد. خزندههای هوشمند گوگل آن را میبینند و در این صورت بهجای بهتر شدن رتبه وبسایت، وبسایت به جایگاه پایینتری سقوط میکند.
- ارتباط صفحات: در لینک سازی نباید هر صفحهای را به صفحه دیگر مرتبط کرد و مطالب حتماً باید از نظر محتوایی با یکدیگر در ارتباط باشند. این لینکها از ارزش بالاتری برخوردار هستند و گوگل امتیاز بهتری را برای آنها در نظر میگیرد.

در پایان
لینک داخلی یکی از معروفترین استراتژیها برای سئو کردن وبسایتهای مختلف است. البته تاکتیکهای زیاد دیگری نیز برای سئو و بهبود وضعیت سایت وجود دارد. اما بهطورکلی برای عملکرد هر چه بهتر باید استراتژیهای مدون، مشخص و برنامهریزی شده، داشت.
سوالات متداول
روشهای زیادی برای افزایش کلیک ارگانیک وبسایت وجود دارد. کلیک داخلی یکی از موثرترین آنهاست که بسیاری از سئوکاران از آن استفاده میکنند.
برای سئو ارگانیک لینک سازی داخلی و خارجی هر دو اهمیت داشته و اولویتی نسبت به یکدیگر ندارند بلکه باید از هر دو این استراتژیها به صورت صحیح برای هر چه بهتر شدن سئو سایت استفاده کرد.