هدف نهایی از هر کسب و کاری شناخته شدن در بازار برای فروش بیشتر است. بدون فروش، هیچ تجارتی قادر به حیات نخواهد بود و از چرخه رقابت‌ها خارج می‌شود. برای رسیدن به این هدف استراتژی‌های مختلفی ابداع شده و مورد استفاده قرار گرفته است. انتخاب این استراتژی‌ها نیز خود موضوع مهمی است باید به‌دقت و کاملاً هدفمند انجام شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی قدرت استراتژی مارکتینگ انگیزشی بپردازیم و آن‌ها را با نگرشی جدید ارزیابی کنیم.

اگر علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید مقاله استراتژی مارکتینگ را هدفمند انجام دهید! را مطالعه نمایید.

مارکتینگ انگیزشی

مارکتینگ انگیزشی

در بسیاری از کتاب‌های مارکتینگ این جمله معروف وجود دارد: مردم بر اساس احساس خرید می‌کنند و تصمیماتی که می‌گیرند با منطق توجیه می‌کنند. مارکتینگ انگیزشی زمینه جدیدی در استراتژی‌های مارکتینگ است که در سال ۱۹۷۶ معرفی شد.

در این نوع مارکتینگ با ایجاد حس انگیزه و تمایل در افراد برای خرید یک محصول، مخاطبان هدف را جذب و تبدیل به مشتری کنیم. در این استراتژی از برانگیختن حالت درونی افراد و بیدار کردن حس نیاز استفاده می‌شود. احساس نیاز در فرد آن را متقاعد کرده و تشویق به خرید می‌کند. از آنجایی‌ که، بیشتر افراد بر اساس احساس خرید تصمیم می‌گیرند می‌توان از پنج انگیزاننده احساسی که منجر به خرید می‌گردد برای مارکتینگ استفاده کرد.

مارکتینگ انگیزشی 2

ترس

القای حس ترس به افراد که با خرید کالایی می‌توانند بر حس ترس خود غلبه کنند یکی از مؤثرترین استراتژی‌هاست. زیرا افراد را برای خرید به‌ سرعت متقاعد می‌کند. البته تا اندازه‌ای سوءاستفاده از این حس کار اخلاقی نیست و باید باملاحظه‌ی زیادی انجام شود. به‌عنوان‌مثال از ترس ضعیف شدن بدن و هجوم بیماری‌ها برای تبلیغ مواد غذایی سالم می‌توان بهره برد یا از ترس افراد از حشرات برای تبلیغ حشره‌کش! ترس از دست دادن نیز روشی دیگر برای ترغیب افراد برای خرید است. مانند: محصولات در حال تمام شدن هستند. استفاده از مقایسه دو موقعیت بودن یا نبودن محصول نیز حس ترس را در افراد ایجاد می‌کند مانند نشان دادن پوست چروک و پوستی جوان و شاداب برای تبلیغ کرم‌های آرایشی و بهداشتی.

عشق

به‌طورکلی عشق، احساسی سحرآمیز است که همه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. افراد به عشق و ارتباط رودررو علاقه‌ی زیادی دارند. در حقیقت، استراتژی مارکتینگ انگیزشی در این ارتباط باید به‌گونه‌ای باشد که بار معنایی عشق به افراد القا شود. القای این حس به افراد باید در نهایت ظرافت و دقت صورت پذیرد. و این ذهنیت را برای فرد به وجود آورد که با استفاده از این محصولات قادر خواهید بود به مرد یا زن رؤیاهایتان بپیوندید! در برخی از این تبلیغات با به تصویر کشیدن دندان‌هایی سفید، پوشیدن لباسی خاص و یا راندن اتومبیلی منحصر به فرد این حس را به مخاطب القا می‌کنند.

هدف

 

کالای رایگان و فروش فوق‌العاده

افراد به‌طور ذاتی علاقه‌مند به، دست یابی بدون از دست دادن هستند. استفاده از کلمه رایگان افراد را برای خرید محصولاتی که به آن نیازی ندارند، تشویق می‌کند. به‌هرحال، استفاده از استراتژی‌های هوشمندانه، هیچ هزینه‌ای برای کسب و کارها نخواهد داشت. به‌عنوان‌مثال امکان دانلود کتاب الکترونیکی تخصصی را برای افراد فعال شود! نمونه‌ای موفق در این ارتباط را می‌توان در صنعت هواپیمایی مشاهده کرد. خطوط هواپیمایی برای جلدهای کاغذ کارت‌های عبور مبلغی پرداخت نمی‌کنند و هزینه آن‌ها توسط آگهی‌دهندگانی که تمایل به برقراری ارتباط با مشتری‌های این خطوط را دارند پرداخت می‌شود. احتمالاً همه ما این تجربه را داریم که با دیدن بنر فروش فوق‌العاده در یک فروشگاه، ناخودآگاه جذب شده‌ایم. اگرچه ممکن است این ورود در ابتدا از روی کنجکاوی باشد اما مطمئناً نتیجه نهایی خریدی هرچند کوچک خواهد بود!

هدفگذاری برای فروش

کسب درآمد آسان

در دنیای امروز که اکثر انسان‌ها به دنبال کسب درآمد از راه‌های مختلف هستند استفاده از این واژه تأثیر چشم‌گیری دارد یعنی کسب درآمد آسان! در مارکتینگ انگیزشی برای برانگیختن این حس در افراد باید نشان داده شود که استفاده از محصولی خاص می‌تواند مشکلات درآمد را حل کرده و منجر به کسب درآمدی دوچندان شود!

دستیابی به رؤیاها!

حس قوی دیگری که فرد را ترغیب به خرید می‌کند، دسترسی به رؤیاهاست! برقرار ارتباط میان محصول و رویای مشتری‌ها از دیگر استراتژی‌های مارکتینگ انگیزشی است. به‌عنوان نمونه همه افراد آرزوی زندگی در خانه‌ای زیبا و مدرن با منظره‌ای رو به دریا یا جنگل را دارند!

رویا

سخن پایانی

در پایان منشأ قدرت استراتژی مارکتینگ انگیزشی هیجانات افراد است. در این استراتژي همواره باید به هیجان‌هایی که مردم را برای خرید یا استفاده از خدمات ترغیب می‌کنند توجه کرد. باید به‌وضوح از تفکر و احساس مشتری‌ها اطلاع داشته باشیم و تبلیغات را برمبنای آن شکل دهیم. کلید اصلی در مارکتینگ انگیزشی تشویق افراد برای خرید و ایجاد آمادگی لازم برای خریدهای بعدی است. در این ارتباط باید همه‌ی پارامترهای احتمالی که منجر به پشیمان شدن از خرید می‌گردد حذف شوند! با تأثیر روی هیجانات احتمال فروش را بیشتر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *