هنوز نقش و اهمیت مشاور برند برای بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها ناشناخته است. خیلی از افراد نیز اعتقادی به حضور مشاور برند در کسب و کار خود ندارند. به‌هرحال باید پذیرفت در ایران هنوز بودن فردی برای مشاوره دادن درباره برند متداول نیست و در اولویت قرار ندارد. این موضوع در کشورهای توسعه یافته دقیقاً بر عکس است و شرکت‌ها برای موفقیت در بازار و به دست آوردن سهم بیشتری از آن افراد خبره‌ای را به‌عنوان مشاور برند خود انتخاب می‌کنند. اما مشاور برند کیست و چه نقشی می‌تواند در توسعه هر چه بیشتر کسب و کار داشته باشد.

به چه کسی مشاور برند می‌گویند؟

به‌طورمعمول مشاوران برند در شرکت‌های تبلیغاتی و یا شرکت‌های مشاوره مدیریت فعالیت دارند. این مشاوران دانش و مهارت قابل توجهی از مارکتینگ داشته و قادر به تجزیه و تحلیل برند و هم‌چنین طراحی برند هستند. راهنمایی‌ها و راه‌کارهایی آن‌ها می‌تواند کارفرماها را به اهداف تجاری خود رسانده و به موفقیت دست پیدا کنند. داشتن مدرک دانشگاهی در یکی از شاخه‌های مارکتینگ و بازاریابی برای تبدیل شدن به یک مشاور برند حرفه‌ای کافی نیست بلکه می‌بایستی فرد از تجربه کافی در ارتباط با وقایع در جریان در بازار برخوردار باشد و بتواند نیازهای شرکت‌های مختلف را درک و با دادن راه‌حل‌های مناسب آن‌ها را برطرف نماید.

پس به‌طور خلاصه می‌توان گفت مشاوران برند تجزیه و تحلیل، راه‌حل‌ها و تخصص مارکتینگ را برای فروش بیشتر محصولات در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند. این راهکارها نتیجه تجزیه و تحلیل برندهای رقیب در بازار است. یک مشاوران برند قدرتمند قادر است با آنالیز درست و دقیق بازار و… یک کسب و کار کوچک را به غولی در بازار تبدیل کند.

چرا باید مشاور برند داشت؟

انتخاب همیشه سخت است انتخاب مشاور برند نیز از این قاعده مستثنا نبوده و یک چالش بزرگ برای شرکت‌هاست. به‌ویژه شرکت‌هایی که اولین بار است که این بار است که قصد انجام این کار را دارند. بهترین روش برای اطمینان از حرفه‌ای بودن مشاور صحبت با چند شرکت و ارزیابی آن‌ها یا یکدیگر و در نهایت برگزیدن یکی از آن‌هاست. در هر صورت تجربه در این کار حرف اول را می‌زند. شرکت‌ها و فعالان کسب و کار باید این نکته را در نظر داشته باشند که مشاور برندی که هم توانایی ارائه استراتژی و هم قابلیت طراحی برند را داشته باشد بهترین گزینه است.

مشاور برند نباید هر آنچه مدیران شرکت از او می‌خواهند را مو به مو به اجرا در آورد بلکه باید آن‌ها را به چالش کشیده و در این مسیر خلاقیت لازم را داشته باشد. مدیران شرکت‌ها برای موفقیت باید از منطقه امن خود خارج شوند. البته مشاوران برند می‌بایستی از استراتژی‌هایی که برای شرکتی در نظر گرفته است نیز مطمئن باشد و از برند تجاری برای رسیدن به هدف و موفقیت نهایی استفاده کند.

(اگر علاقه مند به دانستن اهمیت برندسازی هستید می‌توانید مقاله چرا باید برندینگ انجام دهیم؟ را بخوانید.)

مشاور برند چه کاری انجام می‌دهد؟

حال سؤال این است که مشاوران برند دقیقاً چه کاری برای شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب و کارها انجام می‌دهد که حضورش الزامی است؟

در ادامه به برخی از وظایف مشاور برند اشاره خواهیم کرد:

الف) درک اهداف و ماهیت شرکت

یکی از وظیفه‌های اصلی هر مشاور برندی درک اهداف و ماهیت شرکتی است که به آن مشاوره می‌دهد. دستیابی به این مهم زمانی امکان‌پذیر است که جلسات و دورهمی های مختلفی با اعضای کلیدی مدیریت و بخش‌های برندسازی و بازاریابی برگزار شود. چشم انداز شرکت، اهداف کوتاه و بلند مدت، پیشنهادات فروش منحصر به فرد، ارزش‌های برند، نقاط قوت برند، بازار هدف و… همه و همه باید به‌طور واضح مشخص شوند.

ب) تجزیه و تحلیل تنگناها

نقش مهم دیگر مشاور در برند تجزیه و تحلیل تنگناهایی است که حضور آن‌ها مانع رسیدن شرکت به اهداف اش می‌گردد. یک مشاور برند حرفه‌ای باید بفهمد مشکل کجاست آیا مشکلات ایجاد شده ناشی از عملیات تجاری، نیروی فروش، انگیزه کارکنان، ابزارهای بازاریابی، استراتژی‌های برند سازی، رقابت در بازار یا در ماهیت و ویژگی محصولات است؟؟؟؟

ج) درک صحیح مشتری

بهترین سفیران هر برندی مشتری‌های آن برند است. پس مشاور در برند می‌بایستی با تحقیق و مطالعه درک درستی از مشتری‌های داشته باشد. او باید به سؤالاتی مانند:

چرا در مورد برند فکر می‌کنند؟

محصولات ارائه شده چگونه به حل مشکلات آن‌ها کمک می‌کند؟

چه انتظاراتی از برند دارند؟

آیا نارضایتی درباره برند وجود دارد یا خیر؟

چرا ترجیح می‌دهند محصولات برند را خریداری نمایند؟ پاسخ دهد. دریافتن جواب این سؤالات به شرکت‌های کمک می‌کند که وفاداری طولانی‌تری از مشتری را دریافت کنند.

د) برنامه ریزی استراتژ های مارکتینگ و تبلیغات

مشاور برند باید برنامه ریزی خوبی داشته باشد. برنامه ریزی نای مؤثر آن‌هاست در زمینه مارکتینگ و تبلیغات است که به برند کمک می‌کند تا فروش محصولات را بالا ببرد.

ه) تجزیه و تحلیل رقبا در بازار

مشاور در برندسازی برای بالا بردن ارزش هر چه بیشتر برند به آنالیز رقبا پرداخته و به شرکت‌ها اطلاعات مفیدی درباره نقاط قوت و ضعف رقبایشان در بازار می‌دهد تا با استفاده از آن‌ها بتوانند بهتر در بازار ظاهر شوند.

و) خدمات به مشتری

ارائه برنامه‌های مؤثر خدماتی به مشتری‌های کسب و کارها در طول و بعد از فروش محصولات از دیگر وظایفی است که مشاور برند به عهده دارد. او با برنامه‌های دقیقی که ارائه می‌دهد مشتری‌ها را به مشتری‌های وفادار تبدیل می‌کند.

در پایان

باید این نکته را همواره به یاد داشت که فرمول مشخصی برای برند سازی وجود ندارد و باید در مسیر برند ثابت قدم و استوار پیش رفت و در این مسیر از مشاوران خبره و کارآمد کمک گرفت تا به موفقیت دست یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *