شاید تا به حال به رابطه گرافیک و صنعت چاپ توجه نکرده باشید. اما در سادهترین حالت ممکن میتوانید ببینید که ما روزانه با گرافیک و صنعت چاپ در ارتباط هستیم. در اغلب مواقع حتی متوجه این ارتباط نمیشویم. بسیاری از نیازهای روزانههای ما، از بزرگترین آن مانند مواد غذایی و لباس تا کوچکترین آنها مانند کارتهایی که در کیف پول خود قرار میدهیم از گرافیک و صنعت چاپ میآیند. صنعت چاپ و گرافیک دو صنعت تأثیرگذار بر روی خلق و خوی ما هستند. بهواسطهی ارتباط آنها با رنگ و انتقال تصاویر و نوشتههای رنگی مانند استفاده از کتابهای مصور، تصویرسازیهای کتاب کودکان و جلدهای کتاب بزرگسالان.
پس نتیجه میگیریم که ما روزانه با سنین مختلف با این فرآیند در ارتباطیم و که بهصورت خواسته و ناخواسته بر روی ما تأثیر میگذارند. صنعت چاپ به چندین دسته تقسیم میشود. در این مقاله به بررسی چند نمونه از شیوهی چاپ و تأثیر آن بر روی طراحی گرافیک میپردازیم.

چاپ چیست؟
چاپ در لغت به معنای انتقال اطلاعات از پیش تعیینشدهای مانند: حروف، اعداد و ارقام، نوشتهها و تصاویر و سایر المانها بر روی یک زمینه است. به بیانی دیگر، به فرآیند فشار یک جسم بر روی سطح دیگر، برای انتقال اطلاعات و المانها چاپ گفته میشود. کلمهی چاپ همیشه یادآور چاپخانهها و روزنامه و کتب بوده اما با پیشرفت دنیای تکنولوژی این صنعت دیگر فقط مختص فرآیند کتب، مجله و روزنامه نیست و در ابعاد گستردهتری فعالیت میکند. صنعت چاپ و ارتباط آن با گرافیک میتواند یکی از بزرگترین عنصرهای یک کسب و کار باشد. یک کسب و کار خوب وقتیکه میخواهد برای خودش از برندبوک و کارت ویزیت استفاده کند باید بداند که با چه نوع کاغذ، متریال و طرح گرافیکی استفاده کند تا بتواند به بهترین شکل ممکن خود را پیش چشم مخاطبش به نمایش گذاشته و بر روی آن تأثیر بگذارد.
جایگاه چاپ در دنیای تبلیغات و گرافیک
در دنیای امروز جایگاه چاپ بسیار تغییر کرده است. بهواسطهی گسترش کسب و کارهای اینترنتی و گستردگی عنصرهای یک کسب و کار خوب، صنعت چاپ در تبلیغات از جایگاه ویژهای برخوردار میباشد. انواع مختلف کارتها، کاتالوگ، ستهای اداری، سربرگ، بروشور، استیکر، لیبل، بنر و غیره نشانگر جایگاه ویژهی صنعت چاپ و ارتباط مستقیم آن با گرافیک است. تمام این عناصر نامبرده شده پیش از آنکه به مرحلهی چاپ برسند بهوسیلهی نرمافزارهای مخصوص طراحی میشوند. حال اگر در هرکدام از این مراحل یعنی طراحی و چاپ اختلالی ایجاد شده و بهدرستی انجام نشود، شما نتیجهی دلخواه را نگرفته و کیفیت محصول طراحی و چاپشدهی شما پایین میآید. چراکه این دو عنصر بههمپیوسته بوده و بر روی هم تأثیر میگذارند.

روشهای چاپ
چاپ بهطورکلی به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم طبقهبندی میشود که در ادامه به بررسی معایب و مزایای هرکدام از این نوع روش میپردازیم.
روش مستقیم
در روش مستقیم چاپ، سطحی که فرآیند چاپ بر روی آن صورت میگیرد بهصورت مستقیم با فرم چاپ در تماس است. به همین علت این روش را روش چاپ مستقیم مینامند. در چاپ مستقیم روشهای زیادی وجود دارند که برخی از آنها عبارتاند از: کلیشه، سلیک اسکرین، طلاکوب، نایلوپرینت، و … . در این نوع چاپ، این امکان به شما داده میشود که با توجه به طراحی گرافیکی خود و چاپی که در نظر دارید یکی از این روشها را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که بدانید روش کلیشه یکی از قدیمیترین روشهای چاپ مستقیم بوده است. امروزه در بازارها، مهرهای چاپی برای سازمانها و داخل فروشگاهها وجود دارد که آن را میتوان رایجترین چاپ مستقیم به روش کلیشه خطاب کرد.

روش غیرمستقیم
همانطور که از اسم آنهم مشخص است، در این روش سطح چاپ شونده بهصورت غیرمستقیم با فرآیند چاپ در ارتباط است. به بیان سادهتر، در روش غیرمستقیم ابتدا نقش اولیه را به یک لایهی بیرنگ منتقل کرده و سپس آن لایه را به یک سطح نهایی که میتواند کاغذ باشد منتقل میکنند.
چاپ افست
یکی از معروفترین و پررونقترین روشهای چاپ غیرمستقیم، چاپ افست است. شاید یکی از دلایل محبوبیت چاپ افست از میان مابقی سبکهای چاپ، چاپ بر روی کاغذ باکیفیت بالا و تیراژ پایین باشد. این خود یکی از بهترین گزینهها برای کسب و کارهایی است که میخواهند با هزینه و تیراژی کم محصول خود را با بهترین کیفیت ارائه دهند. در چاپ افست، طرح اولیه یا همان رابط چاپ، تصاویر و اطلاعات اولیه را برای چاپ به یک سطح لاستیکی انتقال میدهد. سپس برای چاپ نهایی این اطلاعات از روی سطح پلاستیکی بر روی سطح مورد نظر انتقال داده و درنهایت فرآیند چاپ غیرمستقیم صورت میگیرد. حال محصول چاپی مورد نظر چاپ شده و آمادهی توزیع و استفاده است.

البته ناگفته نماند که در چاپ اسکرین تیراژهای پایینتر از روش افست هم وجود دارد. بهطورمعمول و متداول صورت میگیرد و حتی شاید به لحاظ مالی بسیار اقتصادیتر از چاپ افست باشد. اما اگر جنبهی کیفی آن را بخواهیم مورد بررسی قرار دهیم، چاپ افست، مناسبترین کیفیت چاپی در میان روشهای اقتصادی و غیرمستقیم را دارد.