شرکت قدرتمند آمازون تنها برای یک هدف ساخته شده است یعنی خوشحال کردن مشتریها! این شرکت در سال ۱۹۹۴ بهعنوان مشتری مدارترین شرکت در کره خاکی، جایی که مشتریها میتوانند همه چیزی را که میخواهند بهصورت آنلاین خریداری نمایند، پیدا کنند و تلاش میکند تا به مشتریهای خود کمترین قیمتهای ممکن را ارائه دهد، تأسیس شد. مأموریت و بیانیه اصلی این شرکت این است:
هر کاری لازم است انجام دهید تا مشتری خوشحال باشد. اما آمازون چگونه شرکت قدرتمند آمازون شد و چه استراتژیهایی در پشت پردهی موفقیت آن وجود دارد؟
چرا آمازون موفق است؟
نقطه قوت آمازون که منجر به موفقیت آن در کل دنیا شده است در یک عبارت خلاصه میشود یعنی تعهد بیپایان به تجربه مشتری!

هر حرکت و استراتژی و یا حتی سرمایهگذاری در آمازون با هدف مشتری مدارترین شرکت در جهان شکل میگیرد. در هر گام در این مسیر بهترین خدمات به مشتریان طراحی و اجرا میگردد. آمازون تا حد زیادی در این مأموریت خود موفق بوده است. این شرکت در ۲۵ سال گذشته، طیف وسیعی از نوآوریها را به بازار عرضه کرده است که توانسته تجارت الکترونیک را بهطورکلی دگرگون کند. از دیدگاه مصرفکننده، این نوآوریها تضمین میکنند که آمازون مکانی برای خرید همه چیز است.
قدرت آمازون در چیست؟
شرکت قدرتمند آمازون دارای فرهنگ آزمایش دقیق ایدههاست. شرکتی است که شکست نمیخورد و برای توسعه یک محصول یا خدمات، هزینه صرف میکند حتی اگر احتمال شکست آنها وجود داشته باشد. همچنین، حجم انبوهی از دادههایی که آمازون برای مصرفکنندگان دارد واقعاً شگفتانگیز است. آمازون نهتنها از این دادهها برای بهبود عملکرد و ارائه محصول خود استفاده میکند، بلکه آن دادهها را از طریق برنامه Amazon DSP به تبلیغکنندگان میفروشد. مصرف کنندهها آمازون را میشناسند و وفاداری زیادی به این شرکت دارند. نظرسنجی اخیر توسط CIRP نشان میدهد که بیش از 100 میلیون نفر در ایالاتمتحده دارای حساب آمازون پرایم هستند.CIRP تخمین میزند که ۵۸ درصد از اعضای پرایم سالانه ۱۱۹ دلار هزینه کامل را پرداخت میکنند، ۳۶ درصد بهصورت ماهانه پرداخت میکنند و ۶ درصد مابقی بهصورت آزمایشی رایگان هستند.

بهطورکلی، آمازون تأثیر قدرتمندی روی بازارهای جدید دارد و توانسته است شناخت برند خود را در سطح جهانی گسترش دهد و تهدیدی برای بازارهای جدید باشد. آمازون اکنون ۳۱ درصد از سهم بازار آلمان و ۴۷ درصد از سهم بازار در بریتانیا را در اختیار دارد. یکی از توانمندیها و ویژگیهای بزرگ آمازون این است که علیرغم بزرگ بودن آمازون، قادر به گرفتن تصمیماتی در شرایط لزوم است که در بازار از همه پیشی بگیرد. این شرکت سیستمهای داخلی زیادی دارد که منجر به تصمیمگیریهای منعطف و سریع میگردد.
نقاط ضعف آمازون
بزرگ بودن و داشتن مزیتهای زیاد آمازون به معنای غیرقابل دسترس بودن آن نیست و این شرکت نقاط ضعفی نیز دارد. آمازون شرکت همه چیز است و در برخی موارد ضعیف عمل میکند مانند مد و کالاهای خانگی. علاوه بر این، آمازون در برابر رقبایی هم چون Target و Walmart حضور محدودتری دارد که البته در حال تغییر است.
استراتژی موقعیتیابی آمازون
برند آمازون بر اساس رضایت مشتری ساخته شده است و دوست دارد بهعنوان مشتری پسندترین شرکت کره زمین شناخته شود. به بیان دیگر، شرکت قدرتمند آمازون میخواهد خود را بهعنوان راحتترین شرکت با کمترین قیمت و بهترین خدمات مشتری در آنجا معرفی کند. آمازون به این هدف دست پیدا کرده است و در نتیجه یک برند قدرتمند ایجاد کرده است. در نظرسنجی که در سال ۲۰۱۹ از حدود ۲۰۰۰ خریدار آمریکایی انجام گرفت، نشان داد که ۸۹ درصد بیشتر از سایر سایتها از محصولات آمازون خریداری میشود.

رقبای شرکت قدرتمند آمازون
آمازون یک شرکت فناوری، قلمرو رسانهای و خردهفروشی همه کانالی است که در یک مجموعه بزرگ پیچیده شده است. به دلیل انواع متنوع محصولات و خدمات، آمازون رقبای متعددی از صنایع مختلف دارد. در خردهفروشی، برخی از بزرگترین رقبای آمازون عبارتاند از Target، Walmart، Best Buy و Alibaba. از نظر فناوری، IBM، Google، Salesforce، و Accenture همگی بهعنوان رقابت ایستادهاند. در بازوی رسانهای این شرکت، رقابت از سوی نتفلیکس، هولو، دیزنی و تایم وارنر صورت میگیرد.

چه چیزهایی شرکت قدرتمند آمازون را تهدید میکند؟
قوانین و مقررات: با وجود قدرت، آمازون همچنان تابع قوانین و مقررات هر کشوری است که در آن فعالیت میکند. اگر هرگونه تغییر قانونی گسترده در این کشورها اعمال شود، میتواند به توانایی شرکت برای فعالیت آنچنانکه دارد آسیب برساند. به عنوان مثال، ممکن است مقررات جدید حفظ حریم خصوصی دادهها ایجاد شود. اگر اصلاحات اساسی به این معنی باشد که آمازون نمیتواند دادههای مصرف کننده را جمعآوری کند، میتواند به کسب و کار آسیب برساند. از دیگر تهدیداتی که ممکن است به آمازون آسیب برساند قوانین ضد انحصار هستند که میتوانند شرکت را مجبور کند فعالیتهای خود را به خاطر دیگر رقبا قطع کند.
در پایان
موفقیت در شرکت قدرتمند آمازون به کار سخت و فکر کردن به مشتری بستگی دارد آمازون یک شرکت بسیار استراتژیک است . در آینده نیز از فلسفه مشتری محوری خود بهعنوان قطبنما استفاده خواهد کرد. فروشندههایی در آمازون موفق میشوند که استراتژیهای کسب و کار خود را با استراتژیهای آمازون در یکدیگر ادغام کنند.