اگرچه پدیده برند فرآیندی است که از سال‌ها پیش نیز وجود داشته است اما امروزه دو کلمه برند و برندینگ بر سر زبان‌ها افتاده است و کسب و کارها توجه ویژه‌ای به آن دارند. اما شاید این سؤال برای شما هم پیش‌ آمده باشد که چرا برند تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته است؟ برند چه ارزشی برای شرکت می‌تواند داشته باشد؟ نقش برند در بازار چیست؟ برای ساختن برند موفق چه گام‌هایی لازم است؟ و…

چرا برند و ساختن برند اهمیت دارد؟

ساختن برند موفق

ساخت برند نیاز به فعالیت زیادی ندارد فقط کافی است یک نام برای کسب و کار انتخاب و یک لوگو طراحی شود! اما برای ساختن برند موفق باید چندین مرحله را پشت سر بگذارید!

گام اول: انتخاب نام و لوگو

اگر به دنیای برندها نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که بیشتر برندهای معتبر و معروف نامه‌ ساده‌ای دارند. نامی که در عین سادگی، زیبا و به‌یادماندنی بوده و البته بامعنا باشد و طراحی لوگویی خلاقانه بر اساس آن. لوگو نیز مانند نام باید دو عنصر زیبایی و ساده بودن را به‌صورت هم‌زمان داشته باشد. یک مثال خوب در این زمینه نام و لوگو شرکت اپل است.

گام دوم: کیفیت محصول

هیچ دلیلی برای کیفیت نامطلوب مورد قبول نیست و به‌شدت در ذهن مشتری ماندگار است. محصول یا خدمات خود را تا زمانی که از کیفیت آن اطمینان حاصل نکرده‌اید به بازار عرضه نکنید زیرا نه لوگو، نه نام ساده و شیک، نه قیمت پایین و… هیچ‌کدام نمی‌توانند توجیه‌کننده کیفیت محصول باشند.

گام سوم: تبلیغات فیزیکی و بصری

هر برندی چه قوی و چه در حال رشد نیاز به تبلیغات دارد. معروف‌ترین برندها نیز همواره در حال تبلیغ در مکان‌ها و فضاهای مختلف هستند. تبلیغات نباید متوقف شود و یک برند همیشه باید حضور خود را در بازار اعلام کند تا به دست فراموشی سپرده نشود. در هر صورت باید هزینه‌ای هر چه قدر هم زیاد برای تبلیغات در نظر گرفته شود. تبلیغات شکل‌های مختلفی دارد مانند تبلیغ در رسانه‌های اجتماعی، پخش تراکت، تبلیغ روی بنرهای سطح شهر و…

گام چهارم: اقدام به طراحی وب‌سایت

گام چهارم برای ساختن برند موفق طراحی وب‌سایت است. دنیای وب دنیای گسترده‌ای است که نباید آن را فراموش کرد. کاربران زیادی در این فضا فعالیت دارند که می‌توانند شما و محصول شما را پیدا کنند. راه‌اندازی و طراحی وب می‌تواند کوچک و در حد چند صفحه باشد و در کنار کسب و کار رشد پیدا کند.

گام پنجم: فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

با معرفی شبکه‌های اجتماعی و ورود این شبکه‌های به زندگی مردم، بسیاری از افراد نیاز خود را در آن‌ها جستجو می‌کنند. نکته مهم در این ارتباط هزینه پایین حضور در این فضا است. حتی پیش از وب‌سایت نیز می‌توانید وارد این شبکه‌ها شده و در آن‌ها فعالیت داشته باشید.

گام ششم: داشتن شعار

قدم نهایی و تاثیرگذار برای ساختن برند، داشتن شعار است. برند برای به‌یادماندنی‌تر شدن، نیاز به شعار دارد. شعار باید کوتاه بوده و بازتابی از هدف شما باشد. ساخت شعارهای دور از واقعیت چندان جالب نیست! یکی از شعارهای موفق شعار نایک است یعنی فقط انجامش بده!

در پایان

برند جزء جدایی ناپذیر کسب و کار برای موفق شدن است. روند توسعه هیچ تجارتی بدون داشتن برند امکان‌پذیر نیست و اگر هم باشد به‌کندی و با سرعتی اندک اجرایی می‌شود. پس به برند خود بیش‌ازپیش توجه داشته باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *