تعداد زیادی استارتاپ در جامعه در حال شکل گرفتن هستند. استارتاپ امروز فقط یک کلمه نیست بلکه وجود خارجی داشته و قابلیت حل کردن بسیاری از مشکلات جامعه را دارند. اما همواره مشکلی بزرگ پیش روی آنهاست که محدودکننده فعالیتشان است یعنی غول بزرگ مارکتینگ! بسیاری از استارتاپ ها محصولات و خدماتی نوین ارائه میکنند اما متأسفانه به دلیل نداشتن اطلاعات کافی و کمتجربه بودن در مارکتینگ به موفقیت نهایی یعنی فروش محصول نمیتوانند دست پیدا کنند و ناگزیر تسلیم میشوند. در سالهای اخیر دیجیتال مارکتینگ پنجرهی جدیدی را برای کسب و کارها باز کرده است. دیجیتال مارکتینگ در استارتاپ ها روزنهای است که میتواند این گروه از شرکتها را به شناخته شدن و فروش هر چه بیشتر نزدیک و نزدیکتر کند و برایشان راهگشا باشد.

حضور استارتاپ ها در دیجیتال مارکتینگ
نقش مهمی که دیجیتال مارکتینگ برای استارتاپ ها بازی میکند افزایش طول عمر و چرخه زندگی محصول در بازار است. به این مفهوم که کالا و محصول تولید شده مدتزمان بیشتری در بازار خریدارهای خود را دارد و در نتیجه برای شرکتها نیز سود بیشتری را به همراه میآورد. بر اساس مدل مشهور RACE برای فروش یک محصول چند مرحله اساسی را باید در دیجیتال مارکتینگ مورد بررسی قرار داد یعنی:
- برنامهریزی برای حضور در شبکههای اجتماعی توسط استارتاپ ها
- آشنایی کاربر با نام و برند استارتاپ و آگاهی از آن
- تعامل کاربر با استارتاپ ها از روشهای مختلف مانند وبسایت، اپلیکیشن، شبکههای اجتماعی و…
- خرید محصول یا گرفتن خدمات و تبدیل شدن به مشتری
- سعی کردن برای تبدیل مشتری به مشتریهای وفادار
پس به نظر میرسد استارتاپ ها برای رشد و گسترش خود و بیشتر شناخته شدن، نیاز به دیجیتال مارکتینگ دارند بههرحال تعداد زیادی کاربر هرروزه وارد بسترها و فضاهای مختلف شده و بسیاری از نیازهای خود را از این طریق برطرف مینمایند.

روشهای جذب و فروش محصول استارتاپ ها در دیجیتال مارکتینگ
سوال مهمی که برای بسیاری از استارتاپ ها پیش میآید و علامت سوال بزرگی برای آنهاست، نحوه جذب مشتری است. دیجیتال مارکتینگ در این زمینه روشهای مختلفی دارد که بسیار نیز مؤثر و کمککننده هستند. این روشها عبارتاند از:
الف) استفاده از برند مشارکتی
استارتاپ ها ارتباط خوبی با شرکتها و دیگر استارتاپ های فعال در زمینههای مختلف دارند. داشتن تعاملات زیاد با دیگر شرکتها امتیاز بزرگی برای آنها بهحساب میآید و میتوانند از آن بهرهمند شوند. یکی از روشهایی که در دیجیتال مارکتینگ نیز توسط برخی از شرکتها و استارتاپ های ایرانی انجام شده است برندینگ مشارکتی است که نمونه آن کمپین مشترک میان اسنپ و ایوند را میتوان نام برد. هدف اصلی در این استراتژی افزایش فروش هر دو استارتاپ است.
( اگر علاقهمند به داشتن اطلاعات بیشتری درباره برند مشارکتی هستید مقاله برند مشارکتی چیست؟ را بخوانید.)
ب) همکاری در فروش
همکاری در فروش که به زبان ساده فروش پورسانتی هم گفته میشود در روشهای سنتی مارکتینگ نیز رواج داشته است. این تاکتیک به شیوهای جدید و با شکلی نوین امروزه در دیجیتال مارکتینگ نیز کاربرد دارد. در روش همکاری در فروش، فرد سوم و واسطهای وارد بازی فروش شده و با فروش محصولات درصدی از آن را از فروشنده دریافت میکند. نمونهای که ممکن است شما نیز با آن مواجه شده باشید بنرهای همکاریهایی است که در وبسایت دیجیکالا بهوفور به چشم میخورد.
ج) تبلیغات در شبکههای اجتماعی مختلف
آمار استفاده از شبکههای اجتماعی و حضور کاربران شگفتآور است و هر روز نیز به این آمار افزوده میشود. تبلیغات اسپانسری درست و دقیق و البته منطقهای میتواند کمک زیادی به استارتاپ ها برای بیشتر شناخته شدن برند و محصولشان کند و بازدهی بالایی نیز دارد.
این سه تاکتیک، تاکتیکهایی مرسومی هستند که استارتاپ ها در بسترهای دیجیتالی میتوانند از آنها بهرهمند شوند هر چند روشهای دیگری هم وجود دارد. در هر صورت هر استارتاپی بر اساس نوع محصول و سیاستی که برای شرکت خود در پیش گرفته است میتواند آنها را مورد استفاده قرار دهد.

چالشهای استارتاپ ها با دیجیتال مارکتینگ
بسیاری از استارتاپ ها علیرغم حضور در فضاهای مجازی نتوانستهاند آنطور که باید از فضاهای دیجیتالی بهره و سود خوبی داشته باشند و مدام در حال تغییر سیاستهای خود در این بسترها هستند. اما مشکل از کجا میتواند باشد؟
- در بیشتر موارد مشکل از محصول یا خدماتی است که ارائه داده میشود. ممکن است عمر محصول یا خدمات به پایان رسیده باشد و نیاز به نگرش و تجدیدنظر باشد. یا کالای تولید همخوانی خوبی با بازار نداشته که در این صورت مؤسسان استارتاپ باید راهحلی را ارائه دهند.
- نداشتن تجربه کافی از دیگر مواردی است که ممکن است استارتاپ ها را به چالش کشانده و نتیجه درستی از حضور خود نتوانند بگیرند. استارتاپ ها معمولاً منابع مالی محدودی دارند و گاها ترجیح میدهند که در زمینههای مختلف صرفهجویی کنند. در دست گرفتن دیجیتال مارکتینگ فقط با خواندن چند مطلب درباره آن مسلماً امکانپذیر نیست.
- آشنایی با ابزارهای مختلف مورد استفاده در فضاهای مجازی لازمه دیجیتال مارکتینگ است. ابزارهای تبلیغات، اتوماسیون بازاریابی، آنالیز ترافیک و رفتار کاربر و مدیریت شبکههای اجتماعی از جمله این ابزارها هستند.
در پایان
چالش اصلی استارتاپ ها، مارکتینگ است. دیجیتال مارکتینگ یکی از روشهای بهروز مارکتینگ بوده که بسیاری از شرکتهای کوچک و بزرگ وارد آن شده و موفق نیز بودهاند. پس استارتاپ های نیز میتوانند موفق باشند.
سوالات متداول
شرکت نوپا، شرکت نوآفرین یا شرکت استارتاپی (startup company) به شرکت یا کسب و کاری گفته می شود که به تازگی و به وسیله کارآفرینی ایجاد شده است، سرعت رشد بالایی دارد و در جهت تولید، راه حل های نوآورانه و با دوامی را برای رفع یک نیاز در بازار شکل داده است.