تبلیغات تأثیر زیادی روی ذهن مصرف کنندههای کالا دارد زیرا نام برند در تبلیغات، در ناخودآگاه مشتریها و مخاطبان حک شده و احتمال فروش محصول، کالا یا خدمات تبلیغ شده افزایش مییابد. رفته رفته با نفوذ تکنولوژی دیجیتال و رشد فروشگاههای مجازی تبلیغ نیز شکل جدیدی به خود گرفت و بخش حیاتی برای کسب و کارهای اینترنتی شده است. در این میان شرکت گوگل سیستمی تبلیغاتی به نام گوگل ادوردز یا گوگل ادز را راهاندازی کرد. شکل اولیه این سیستم در سال ۲۰۰۰ ارائه شد و در طول مدت زمان ده سال درآمد ۴۲ هزار میلیاردی را با خود به همراه داشت. شما که کسب و کار مجازی دارید تا چه اندازه با این سیستم آشنا هستید و از آن استفاده میکنید؟

گوگل ادز یا گوگل ادوردز چیست؟
گوگل ادوردز سیستمی است که گوگل برای مارکتینگ و بازاریابی کالاها و خدمات در موتور جستجو و سایت های وابسته به کاربران ارائه میدهد. پرداخت در این نوع تبلیغ بهصورت کلیکی یا PPCاست. گوگل با دریافت هزینهای که بر اساس یک الگوریتم خاص محاسبه میشود امکان تبلیغ را برای کاربران فراهم میکند. با استفاده از گوگل ادوردز میتوان تبلیغ سایت خاصی را در میان نتایج موتور جستجوی گوگل و دیگر سایتها همکار با گوگل انجام داد. تبلیغات در گول ادز به شکل متنهای کوتاه که دربرگیرنده عنوان، توضیحات و لینک URL سایت یا صفحه خاصی از سایت هستند برای کاربران حاضر در موتورهای جستجو نمایش داده میشود. تبلیغ در جایی قرار داده میشود که تبلیغ دهنده میخواهد. بهعنوان نمونه اگر تبلیغ دهندهای خواستار نمایش تبلیغ خود در بالای صفحه باشد گوگل ادوردز آن را در بالای صفحه نمایش میدهد. البته این انتخاب قرار گرفتن تبلیغ بهصورت مزایدهای است.

اهمیت استفاده از گوگل ادوردز
افرادی که وارد وبسایتها میشوند ممکن است بهصورت ارگانیک وارد شده باشند و یا از طریق تبلیغات گوگل ادوردز! بازدیدکنندگانی که از طریق نتایج طبیعی وارد میشوند مسلما گشت و گذارهای زیادی در وبسایتهای مختلف کردند و اگر سئو سایت نیز خیلی عالی نباشد و وبسایت در صفحات اول موتور جستجوی گوگل دیده نشود کاملاً اتفاقی وارد شدهاند. استفاده از تبلیغات گوگل ادز و قرار گرفتن در صفحه اول جستجوها احتمال ورود کاربران به وبسایت را افزایش داده و ترافیک بالا میرود. پس احتمال فروش محصولات و کالا و در نهایت سود کلی نیز افزایش مییابد. از طرف دیگر افرادی که از طریق تبلیغ وارد وبسایت میشوند کاملاً هدفمند هستند و در گروه بازدیدکنندههای مروری و جستجوگر قرار نمیگیرند. چنین کاربرانی همان مخاطبان هدف واقعی هستند که احتمال بازگشت آنها نیز بیشتر از کاربرانی است که بهصورت ارگانیک وارد میشوند.
چگونه نرخ هر کلیک مشخص میشود؟
سیستم مزایده گوگل ادز مشخصکننده قیمت به ازای هر کلیک و همچنین جایگاه نمایش تبلیغ است. بیشتر کاربران خواستار نمایش داده شدن در صفحه اول و قرار گرفتن در چهار گزینه نخست هستند. بنابراین گوگل ادوردز با برگزار کردن مزایده جایگاه را برای هر تبلیغ مشخص میکند. مزایده با جستجوی هر کلمه کلیدی خاص اتفاق میافتد و افرادی که درخواست تبلیغ برای یک کلمه کلیدی مشترک را داشته باشند میتوانند هزینه مورد نظر خود را به گوگل اعلام کنند. فردی که بیشترین امتیاز را از دید گوگل داشته باشد جایگاه اول برای تبلیغ را به دست میآورد و به همین ترتیب بقیه درخواستها در جایگاههای بعدی قرار میگیرند.

پس نرخ تبلیغ برای هر کلمه کلیدی بر مبنای مزایدههای که روی آن کلمه انجام میشود، تعیین میگردد. البته فقط مزایدهها نیستند که روی نرخ کلیک تأثیرگذار اند و پارامترهای دیگری نیز در نظر گرفته میشوند مانند نمره کیفیت کلمه کلیدی و رقابت در تعیین هزینه کلیک. هر اندازه نمره کیفیت کلمه کلیدی بالاتر باشد گوگل هزینه کمتری برای تبلیغ در نظر میگیرد. برای آنکه نمره کیفیت بالایی بتوان کسب کرد باید فاکتورهایی مانند استفاده از کلیدواژهها در متن تبلیغ، سرعت بالا و ریسپانسو بودن سایت، استفاده از کلمه کلیدی در متاتگ ها را در نظر داشت. مورد دیگری که میتواند کاهش دهنده هزینه های گوگل ادوردز باشد، سئوسایت مورد تبلیغ است. هر اندازه سایت در جایگاه سئویی بالاتری قرار داشته باشد گوگل هزینه کمتری را برای تبلیغ در نظر میگیرد. الگوریتمهای گوگل و تحلیل وبسایت بر اساس کلمه کلیدی انتخاب شده توسط تبلیغ دهنده در نهایت مشخصکننده امتیاز است.
در پایان
برای وبسایتهای فروشگاهی با ترافیک بالا راههای زیادی وجود دارد اما یکی از مؤثرترین آنها تبلیغات در این فضا و به کمک موتورهای جستجو است. گوگل از شناختهشدهترین موتورهای جستجو است که با راهاندازی سیستم گوگل ادز به بهتر دیده شدن وبسایتها کمک میکند.