کلمات SEM و SEO‌ شباهت زیادی با یکدیگر دارند و گهگاه به‌جای یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگرچه شکل ظاهری این دو کلمه شبیه به هم است اما مفهومی متفاوت دارند. به‌هرحال به‌کارگیری هر دو روش در افزایش تأثیر محتوا مارکتینگ نقش مهمی ایفا می‌کند. پس بهتر است با آن‌ها بیشتر آشنا شویم!

SEM و SEO- تفاوت‌ها و استراتژی‌ها

به‌طورکلی SEO استراتژی جستجوی ارگانیک و SEM‌ استراتژی جستجوی پولی است. هر چند این دو استراتژی متفاوت از یکدیگر هستند اما هر دو آن‌ها باید برای مارکتینگ یک تجارت در نظر گرفته شوند. هدف اصلی از بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا SEO‌ افزایش تعداد بازدیدکنندگان وب‌سایت با استفاده از ارتقا موقعیت سایت در نتایج نشان داده شده توسط موتور جستجو است. به دلیل تغییر در الگوریتم‌های گوگل، روش‌های سئو نیز همواره در حال تغییر است. اما SEO‌ از استراتژی‌های درون صفحه و خارج از صفحه استفاده میکند.

مارکتینگ موتورهای جستجو یا SEM افزایش ترافیک وب‌سایت به کمک تبلیغات پولی برای دیده شدن بیشتر در موتورهای جستجو است. اما باید در نظر گرفت که این تبلیغات با کلمات کلیدی در نظر گرفته شده برای کسب و کار وب‌سایت مطابقت داشته باشد تا در صفحات مرتبط به کاربران نشان داده شود. بنابراین زمانی که از SEM برای مارکتینگ استفاده می‌شود باید از سئو برای استراتژی کلمات کلیدی استفاده شود تا مشتریان واقعی در نهایت به سمت وب‌سایت سرازیر شوند و با افزایش ترافیک، فروش نیز بالا رود.

پس می‌توان گفت که SEO جزئی ازSEM  است!

استراتژی‌های SEO

استراتژی‌های SEO‌ داخلی

(اگر دوست دارید درباره SEO‌داخلی بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم مقاله لینک سازی داخلی و رتبه‌بندی در گوگل را بخوانید.)

استراتژی‌های SEO‌ خارجی

همواره باید به این نکته توجه کرد که تولید محتوای ارزشمند و باکیفیت منجر به قدرتمند شدن و افزایش ترافیک وب‌سایت می‌شود که نتیجه آن بیشتر شناخته شدن و فروش بیشتر است.

استراتژی‌های SEM

یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها برای تبلیغات موتورهای جستجو Google Ads است. البته ابزارهای دیگری نیز در دسترس هستند مانند تبلیغات بینگ یا یاهو یا تبلیغات تحت حمایت آمازون! اگر بازار هدف در چین قرار داشته باشد بهتر است تبلیغات در Baidu‌ انجام شود. کلید اصلی استراتژی‌های موفق SEM عبارت‌اند از:

شرکت‌های متفاوت استراتژی‌های مختلفی برای افزایش SEM به کار می‌برند. شرکت‌ها بر اساس نیازشان، استراتژی‌ها را انتخاب می‌کنند. به‌عنوان‌مثال شرکتی که به‌تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است معمولاً از روش راه‌اندازی تبلیغات کلیکی استفاده می‌کنند تا در کوتاه‌ترین زمان به نتیجه دلخواه برسند. اما شرکت‌های قدیمی‌تر بهینه‌سازی نرخ تبدیل برای آن‌ها مناسب‌تر است.

معمولاً استفاده از یک تا دو استراتژی برای دستیابی به نتایج کافی است. نکته‌ی دیگر این است که  SEM نسبت به تبلیغات بیلبورد شهری یا تلویزیونی هزینه‌ی کمتری دارد. برخی از شرکت‌های بزرگ البته از هر دو نوع تبلیغ برای پیشرفت اهدافشان استفاده می‌کنند.

SEM بهتر است یا SEO؟

SEM بهتر است یا SEO؟   این سؤال برای بسیاری از فعالان در زمینه دیجیتال مارکتینگ پیش می‌آید. همان‌گونه که پیش‌تر به آن اشاره شد، SEO جزئی از SEM است و در صورت نداشتن SEO نمی‌توانید SEM موفقی نیز داشته باشید. پس انتخاب برتر بودن میان آن دو کاملاً  اشتباه است. بهتر است ابتدا بروی SEO‌ تمرکز شود زیرا محتوای بهینه شده برای مشتریان مناسب بوده و برای SEMپایه‌ریزی می‌کند. بدون صفحات وب یا محتوای بلاگ یا… که برای جستجو بهینه شده‌اند هرگونه تلاشی برای SEM‌ بی‌فایده است و به دلیل کیفیت پایین از بین خواهد رفت. SEO به ایجاد اعتبار جستجو کمک می‌کند. به‌هرحال ایجاد محتوایی با ارزش و به اشتراک گذاشتن آن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است. به بیان ساده‌تر باید چیزی ارائه کنید که شایستگی جستجو برای کاربر را داشته باشد. پس از آن می‌توان بروی SEM سرمایه‌گذاری کرد.

در پایان

آنچه مشخص است انتخابی میان SEM‌ و SEO‌وجود ندارد و باید هر دو را در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار داد. به بیان دیگر این دو مکمل یکدیگر هستند. SEO یکی از اجزای اصلی در SEM است که بدون آن انجام فرآیند SEM امکان‌پذیر نیست! هر چند SEO‌ نیاز به زمان زیادی دارد اما در انتها هزینه بسیار کمی دارد و اعتبار جستجویی را ایجاد می‌کند. در نهایت می‌توان بیان کرد که SEM و SEO هر دو بخش مهمی در یک کمپین دیجیتال مارکتینگ هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *