دست یافتن و ابداع روشهای جدید از راههای موفقیت در کسب و کار است. با پیشرفت روز افزون اینترنت و دسترسی افراد به وبهای مختلف روشهای مارکتینگ آنلاین یا وب مارکتینگ بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفت. اهمیت این نوع مارکتینگ بهاندازهای است که حتی کسب و کارهای سنتی نیز به این روش روی آوردهاند.
( اگر علاقهمند به خواندن مطالب مشابهی در این زمینه هستید پیشنهاد میکنیم مقاله تأثیر وبمارکتینگ بر کسب و کار را بخوانید.)
وب مارکتینگ چیست؟
وب مارکتینگ که با نام آنلاین مارکتینگ نیز شناخته میشود به فعالیتهایی اینترنتی گفته میشود که باعث افزایش شهرت و اعتبار یک برند شده که در نتیجه آن فروش شرکت را افزایش میدهد. امروزه میلیونها میلیون کاربر آنلاین در اینترنت وجود دارد که بیشتر نیاز خود را از طریق وبسایتها تأمین میکنند. وب مارکتینگ حوزه تبلیغاتی بسیار گستردهای دارد که باید برای آن برنامه و استراتژی مناسب داشت. روشهای مختلفی برای وب وجود دارد که برخی از آنها مهارت و تخصص خاصی نیاز ندارد.

استراتژیهای وب مارکتینگ
داشتن استراتژیهای مشخص یکی از اصول مارکتینگ در بازار هدف است و بدون تعیین آن رسیدن به هدف نهایی امکانپذیر نیست. وب مارکتینگ نیز استراتژیهای مربوط به خودش را دارد که باید با توجه به شرایط و نوع کسب و کار از آنها بهره برد.
- سئو: یکی از مهمترین استراتژیها در وب مارکتینگ سئو است به معنای بهینهسازی موتور جستجو که متمرکز بر دیده شدن وبسایت از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل است. به کمک سئو، رتبه وبسایت در نتایج نمایش داده شده توسط موتورهای جستجو بهبود داده شده و ترافیک آن افزایش مییابد. این افزایش ترافیک نتیجهی مستقیم روی فروش خواهد داشت (اگر علاقهمند به داشتن اطلاعات بیشتر درباره سئو و کسب و کار هستید اینجا را کلیک کنید.).
- تبلیغات کلیکی: میتوان فروش فوری و تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو و وبسایتهای پر بازدید ایجاد کرد.
- تولید محتوا: محتوایی با کیفیت و متناسب با کسب و کار نیز از دیگر استراتژیهای وب مارکتینگ است که قادر به افزایش ترافیک و احتمال خرید میباشد.
- ایمیل مارکتینگ: از استراتژیهای دیگر وب مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ است که هزینه زیادی برای کسب و کارها نیز ندارد و برای کسب و کارهای نوپا بسیار مناسب است (برای داشتن اطلاعات بیشتر درباره استراتژی های مارکتینگ برای کسب و کارهای دانشبنیان اینجا را کلیک کنید.).
- مارکتینگ شبکههای اجتماعی: تعداد زیادی از افراد حضور فعال در شبکههای اجتماعی دارند. با ایجاد پیج و جذب فالوور میتوان محصولات و خدمات خود را هر چه بیشتر به افراد معرفی کرد.
- نمایش تبلیغات: آگاهی از برند با تبلیغات هدفمند در وبسایتهای پربازدید نیز میتواند برای بیشتر شناخته شدن تأثیرگذار باشد.

وب مارکتینگ و مزیتهای آن
فروش محصولات و ارائه خدمات از طریق اینترنتی مزیتهای زیادی نسبت به مارکتینگ های سنتی دارد مانند:
- هدفگذاری روی افراد خاص: یکی از مهمترین مزیتهای وب مارکتینگ هدفگذاری روی افرادی است که میتوانند به فروش بیشتر شما کمک کنند. این امر منجر به کاهش هزینهها میگردد. میتوان این هزینهی صرفهجویی شده را در مسیرهای دیگری برای رشد کسب و کار مورد استفاده قرار داد. این هدفمند بودن در نهایت درآمد بیشتری را به سمت شرکت سوق میدهد!
- مارکتینگ متمرکز: در وب مارکتینگ امکان انجام تبلیغات هدفمند همانگونه که پیشتر نیز اشاره کردیم وجود دارد. برخلاف مارکتینگ های سنتی که جمعیت شناختی مشتریان غیرقابل هدفگذاری است، در این روش میتوان بر اساس ویژگیهای متفاوتی از مخاطبان هدف تبلیغات را انجام داد بهعنوانمثال جنسیت، سن، علایق و…
- هزینه کمتر: مارکتینگ های سنتی هزینههای زیادی را به فعالان در کسب و کارها تحمیل میکنند. در صورتی تبلیغات در دنیای اینترنت بهمراتب کمتر است و بازخورد بیشتری نیز دارد.
- ویرایش سریع و راحت: یکی از ویژگیهای منحصربهفرد وب مارکتینگ، قابلیت ویرایش و تغییر آنها در مدتزمان کوتاه است. بهطور کلی ویرایش در مارکتینگ سنتی بهسختی اتفاق میافتد. قیمتگذاریهای جدید، اضافه و کم کردن محصولات، فروش در زمانها حساس همگی آنها امکاناتی است که در وب مارکتینگ وجود دارد و بهسادگی قابلدسترسی است.
- قابلاندازهگیری بودن ! دیده شدن در تلویزیون یا رسانههای جمعی چندان قابلاندازهگیری نیست و نمیتوان آن را مورد تحلیل و آنالیز قرار داد. اما در وب مارکتینگ اینگونه نیست. نرم افزارهای زیادی برای تجزیه و تحلیل رفتار مشتریها طراحی شده است که به افراد کمک میکند تا مخاطبان خود را ارزیابی و بر اساس آن استراتژیهای مارکتینگ خود را طراحی کنند.

در پایان
استراتژیهای مارکتینگ همواره در حال تغییر هستند و هر روز روشهای جدید پا به عرصهی ظهور میگذارند. پس برای فروش بیشتر باید به روز بود!