کارت ویزیت یکی دیگر از شاخههای پرطرفدار طراحی دیجیتال و گرافیک است. طراحی کارت ویزیت گرافیکی و دیجیتال بهوسیلهی ابزارهای گرافیکیای مانند فتوشاپ، ایلاستریتور و غیره انجام میشود. در دنیای امروز هر فردی که میخواهد کسب و کار خودش را راهاندازی کند احتیاج به کارت ویزیت دارد. شما هم اگر عضو آن دسته افرادی هستید که میخواهید بهتازگی کسب و کار خود را آغاز کنید در این مقاله همراه ما باشید تا با یکی از عنصرهای اصلی هویت بصری برند خود آشنا شوید.
( اگر علاقهمند به دانستن نکاتی درباره طراحی حرفهای لیبل هستید، پیشنهاد می کنیم مقاله لیبل محصولات را حرفهای طراحی کن! را بخوانید.)

کارت ویزیت چیست؟
ارت ویزیت در معنای لغوی، کارتی است که اطلاعاتی مانند شماره تلفن، ایمیل، آدرس و نام مسئول یک کسب و کار بر روی آن نوشته شده است. امروزه در دنیای برندینگ، مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ هر فردی که بخواهد کسب و کار خودش را راه بیندازد نیازمند تبلیغات است. کارت ویزیت یکی از عنصرهای تبلیغاتی برند است که اطلاعات را بهصورت مختصر با جلوهی بصری خاص و منحصربهفرد، به مخاطب انتقال میدهد. میتوان گفت کارت ویزیت اولین پل ارتباطی بین مخاطب و برند است. به همین دلیل باید در طراحی آن دقت و زمان زیادی را هزینه کرد. شما اگر یک کارت ویزیت استاندارد و جذاب داشته باشید در همان ابتدای ارتباط با مخاطب، خود را در ذهن او جا دادهاید و در خاطرش ماندهاید.
ساختار یک کارت ویزیت استاندارد
کارت ویزیتها کارتهای کوچک مستطیل شکل با ابعادی حدود ۴.۵ تا ۸.۵ سانتیمتر، هستند. کارت ویزیتها را میتوان در جنسها، رنگها و طرحهای مختلف اما با ابعادی مشخص به چاپ رساند. لازم به ذکر است که در دنیای امروز با پیشرفت دنیای گرافیک و نامحدود بودن آن الزامی برای ابعاد کارتهای ویزیت نیست. ازآنجاییکه کارتهای ویزیت یکی از تأثیرگذارترین و مهمترین عنصرهای هویت بصری و تبلیغاتی یک برند است، بسیاری از کسب و کارها و حتی طراحان گرافیک محدودیتی در شمایل یک کارت ویزیت قائل نمیشوند. و بر اساس طرحی که جذابیت بیشتری دارد ابعاد و شکل آن را تغییر میدهند. کارت ویزیت از المانهای کوچک و متعددی مانند المان فضاهای مجازی مانند اینستاگرام، واتساپ و غیره تشکیل شده است. اما المانی که هیچگاه نباید از آن در طراحی گرافیکی کارت ویزیت غافل شد، لوگو است!

لوگو جزء مهم کسب وکار بوده و کارت ویزیت عنصر مهمی در تبلیغات شماست. حال اگر این دو به نحو احسنت و متناسب با رنگها و خدمات شما طراحی شوند و در کنار هم قرار بگیرند تأثیر بسزایی بر روی تبلیغات و برند شما خواهند گذاشت. پس اگر در جایگاه طراح قرار دارید، قرار دادن یک لوگوی خوب را در کارت ویزیت فراموش نکنید و اگر در جایگاه صاحب برند هستید، بر حضور لوگو در طراحی گرافیکی کارت ویزیت خود تأکید داشته باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
اهمیت کارت ویزیت در دنیای کسب و کار امروز
پیشتر هم در این مقاله به کارت ویزیت و اهمیت آن در دنیای کسب و کار امروز اشاره کردیم. اما حال در ادامه بهصورت دقیقتر اهمیت کارت ویزیت را در دنیای برندینگ و دیجیتال مارکتینگ مورد بررسی قرار میدهیم. دنیای امروز، دنیای تکنولوژی و پیشرفت آن است. روزانه و بهسرعت این دنیا در حال تغییر است. کسب و کارها بهصورت اینترنتی بهوسیلهی عضویت در اپلیکیشین های فضای مجازی و وبسایتها سعی بر آن دارند که جایگاه خود را در دنیای برند حفظ کنند و روز به روز بالاتر ببرند. یکی از ابزاری که میتوان با آن جایگاه خود را حفظ کرده و به پیشرفت یک برند کمک کرد تبلیغات درست است. کارت ویزیت یک عنصری مهم در یک تبلیغات درست است!
کارت ویزیت راحتترین پل ارتباطی بین برند شما و مخاطبان است. بسیاری هنوز به شیوهی قدیم با شماره و آدرسهای حضوری ارتباط بیشتری برقرار میکنند. کارت ویزیت در نزد بسیاری از صاحبان کسب و کار از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنان بسیاری از شما شمارهی تلفن و یا آدرس دفتر شما را میخواهند و با دنیای مجازی میانهی نسبتاً خوبی ندارند. ما منکر اهمیت وبسایت و فضای مجازی نمیشویم اما این را در نظر داشته باشید که شما بهعنوان یک مدیر کسب و کار باید خدمات و تبلیغات برند خود را برای هر نوع قشری آماده و انجام دهید. با داشتن کارت ویزیت، شما دنیای تبلیغات خود را محدود نکردهاید و یک پل ارتباطی نامحدود با تمام قشرها و سلیقههای مختلف ساختهاید. کارت ویزیت تعاملی دوسویه بهحساب میآید.

حال که از اهمیت کارت ویزیت در تبلیغات و کسب و کار خود باخبر شدهاید، باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که طراحی کارت ویزیت یک نکتهی اصلی است. شما نباید از هرآن چه که در کسب و کار شما میگذرد را در طراحی گرافیکی کارت ویزیت خود بیاورید. باید با کوچکترین و بهترین المانهای برند خود، تنها چند تا از دقیقترین و در دسترس ترین اطلاعات خود را بر روی این عضو کوچک اما پراهمیت ذکر کنید. تا در عین سبک و شکیل بودن، این پیام را به مخاطب بدهید که فرقی نمیکند از کدام قشر و کدام سلیقه و با چه کسب و کاری باشند در هر صورت برند شما و خدمات آن همیشه در دسترس آنها بوده و در کنار آنها قرار دارد.