در دنیای اینترنتی امروزی بسیاری از کسب و کارها بهصورت آنلاین فعالیت داشته و دیده شدن ویترین محصولات آنها یکی از مهمترین دغدغههایی است که پیش رویشان قرار دارد. سئو شدن سایت در عبارتی کوتاه یعنی دیده شدن در این دنیا که توسط یک سئوکار حرفهای انجام میشود. بیشتر افراد در جامعه واژهی سئو و سئوکار را کم و بیش شنیدهاند اما شاید اطلاع دقیقی از مسئولیتهایی که یک سئو کار دارد نداشته باشند یا شاید کسانی هستند که علاقهمند به سئوکار شدن باشند اما روشهای دستیابی به این شغل را ندانند. بههرحال اگر میخواهید سئوکار شوید و کسب درآمد خوبی داشته باشید بهتر است بیشتر درباره آن بدانید و بخوانید. گذراندن دورههای آموزش سئو نیز کمک زیادی به شما خواهد کرد.
سئو چیست؟
مفهوم سئو یعنی بهینهسازی وبسایت در موتورهای جستجو که در نهایت منجر به افزایش ترافیک و احتمال فروش بیشتر محصولات و کسب درآمد بالاتر خواهد شد. سئو فرآیندی کوتاه مدت نیست بلکه در طولانی مدت نتیجهبخش است. سئو روشی مقرونبهصرفه در مقایسه با دیگر روشهای بازاریابی پولی مانند تبلیغات کلیکی است. در سئو این انتخاب کلمات و موضوعات هوشمندانه است که تعیین میکنند که وبسایت بر اساس الگوریتم موتورهای جستجو در چه جایگاهی قرار دارد.
سئوکار حرفهای کیست؟
یک سئوکار باید مجموعهای کارهایی در جهت بهبود وضعیت وبسایت در موتورهای جستجو انجام دهد. سئوکار حرفهای بر اساس تجربه کاری و هوشمندی خود باید وظایف زیر را به عهده بگیرد:
- انتخاب کلمات کلیدی
- دادن بک لینکهای مناسب
- انجام سئو داخلی و سئو خارجی
- تجزیه و تحلیل در تحلیلگر گوگل
- اطلاع از آخرین الگوریتمهای موتورهای جستجو
- و …
سئوکار متخصص میبایستی روشهای مختلف را با یکدیگر ترکیب کند تا بهترین نتیجه را به دست آورد. پس یک سئوکار حرفهای یا کارشناس سئو، فردی آگاه به همه اصول و قوانین سئو برای بهینهسازی در موتورهای جستجو و بالا بردن کلیک وبسایت و درآمدزایی است و باید:
- تسلط کامل بر بحث سئو محتوا
- قابلیت رفع ایرادات سئو داخلی سایت
- قابلیت برنامهریزی و ارائه پلن سئو
- تسلط بر ابزارهای کاربردی سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس
- انجام کامل سئو خارجی از جمله لینک سازی، افزایش اعتبار سایت و …
- مسلط بر CMS مورد استفاده سایت (وردپرس)
- تسلط کامل بر تحقیق کلمات کلیدی
داشته باشد.
بازار کار سئوکار
سئو و کارشناس سئو شدن شغل نسبتاً جدیدی است که هنوز در بازار اشباع نشده است. بهطورکلی با در نظر گرفتن تمایل افراد به کسب و کارهای اینترنتی و افزایش تعداد هر چه بیشتر وبسایتها و همچنین افزایش ذهنیت خریدهای آنلاین نیاز به سئوکارها روز بهروز در حال رشد و گسترش است. فردی که بتواند سئو را بهصورت کاملاً حرفهای انجام دهد فرصتهای خوبی برای درآمدزایی دارد و میتواند بهطور متوسط حدود ۴ تا ۱۰ میلیون تومان درآمد از این حرفه کسب کند. کارشناس سئو شدن مدرک دانشگاهی خاصی نداشته و افرادی که این کار را برای خود انتخاب میکنند احتیاج به مدرک تحصیلی خاصی ندارند. بههرحال، سئوکار متخصص قادر به سئو کردن هر نوع وبسایتی خواهد بود. موقعیتهای شغلی زیادی در جابینجا در زمینه سئو وجود دارد.
سئو، شغلی است که بهصورت دورکاری و فریلنسری نیز قابل انجام است. هر چند دستمزد کار به این صورت ممکن است اندکی از همین کار بهصورت تمام وقت کمتر باشد اما برای افرادی که امکان کار بهصورت حضوری را ندارند بسیار مناسب است. کارشناسان سئو که بهصورت فریلنسری کار و پروژههای سئو را پشتیبانی میکنند آزادی عمل بیشتری داشته و میتوانند بهصورت همزمان چند پروژه را در دست کار خود قرار دهند.
چگونه یک سئوکار حرفهای شوید؟
اولین و مطمئنترین قدم در این راه، مطالعه کتابچه سئو گوگل است. با خواندن این کتابچه اطلاعاتی ارزشمند و بهروز در ارتباط با سئو به دست میآید. در ادامه میتوانید به مرور و بررسی وبسایتهای در این زمینه برای دستیابی به اطلاعات بیشتر بپردازید. استفاده از ابزارهایی که مشخص کننده آمار و تحلیل کننده آمار سایت است قدم دیگری است که میتوان برای سئوکار شدن برداشت. ابزارهایی مانند گوگل انالیتیکس، گوگل وب مستر تولز و… ابزارهای کاربردی در سئو است. تجربه، تجربه و تجربه پارامتر مهم دیگری در سئوکار شدن است. با کسب تجربه میتوان متوجه شد که چگونه و با ترکیب چه استراتژیهای میتوان سئو سایت را افزایش و مشتریان را جذب کرد.
در هرصورت اگر واقعاً تصمیم دارید سئوکار حرفهای شوید میتوانید در دورهها و وبینارهای آموزش کارشناس سئو شرکت کنید. در این میان آژانس طراحی و تبلیغات گنبد فیروزه دورههایی کاربردی برای علاقهمندان برگزار میکند و این افراد را برای ورود به بازار کار آماده میکند تا بتوانند کسب درآمد داشته باشند.