بازار امروز بازار رقابت است و وفاداری مشتریها به برند یکی از مهمترین استراتژیهایی بوده که هر برند در پیش گرفته است زیرا تضمینکننده حیات برند خواهد بود. یکی از مفاهیمی که در دنیای تجاری امروز مطرح شده است ارتباطات برند و تأثیر آن بر افزایش تعداد مشتریهای وفادار میباشد. در این مطلب بهتفصیل درباره این موضوع صحبت میکنیم.

ارتباطات برند چیست؟
ارتباط در مفهوم کلی فعالیتی انسانی است که منجر به رابطه میان افراد میشود. ارتباطات برند در برگیرنده مسیرهای ارتباطی مختلفی است که هر برندی با مخاطب هدف خود ایجاد میکند مانند وبسایت، نوع بستهبندی محصولات، کمپینهای تبلیغاتی و…
همه مدیران کسب و کسبها سعی دارند که از طریقی با مخاطبان هدف خود در ارتباط بیشتری باشند. این ارتباط به آنها کمک میکند تا خواسته و نیازها را بیشتر شناخته و در مسیر آنها گام بردارند. بههرحال در دنیای امروز ارتباطات حرف اول را میزند. اگر برندی بهترین محصول را تولید کند اما با مخاطبان خود ارتباط هدفمندی نداشته باشد هرگز موفق نخواهد شد. زیرا محصول در کارگاه و کارخانه تولید میشود اما این کالاها باید به مصرفکنندهها نشان داده شود و با آنها در ارتباط باشد تا انتخاب گردد. پس میتوان گفت ارتباطات برند اولین عامل در مدیریت رابطه برند با مشتریان است. هر چه ارتباطات برند قویتر باشد، افراد بیشتری برند را به ذهن میسپارند. برند جزء اصلي مديريت رابطه برند با مصرفكنندگان، كاركنان، تأمينكننـدگان، اعـضاي كانـال توزيع، رسانهها، قانونگذاران دولتـي و اتحاديـههـا اسـت.

ارتباط برند میتواند یکطرفه یا غیرمستقیم و یا دوطرفه و مستقیم باشد. ارتباطات یکطرفه مانند رادیو، تلویزیون و … و ارتباط دوطرفه مانند ارتباط فرد با فرد. هدف اصلی در ارتباط یکطرفه بیشتر اطلاعرسانی است و بهبود دیدگاه افراد نسبت به برند است. اما ارتباط دوطرفه مؤثر بر رفتار خرید افراد است.
اهمیت ارتباطات برند
ارتباطات برند از روشهای مختلفی میتواند به کسب و کارها کمک کند. همانگونه که پیشتر نیز بیان شد، ارتباط برند عمل برقراری ارتباط با مشتریهای موجود و بالقوه از طریق رسانههای مختلف است و از اهمیت بالایی برخوردار میباشد زیرا:
الف) دسترسی به مشتریان
این امکان فراهم میشود که برند به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشد و با گروه بزرگتری از مشتریان در تعامل قرار گیرد. ارتباط خوب با برند همیشه تأثیر بسیار خوبی بر مشتریان خواهد داشت و باعث میشود که مشتریان احساس ارتباط بیشتری با برند داشته باشند.
ب) اقتدار
با ارتباطات برند میتوان اقتدار برند را به همگان نشان داد و یادآور شد. بوش و زیمنس دو برند قدرتمند هستند که همواره درباره مهندسی برتر خود صحبت میکنند. محصولات آنها از بسیاری از دیگر رقبایشان بهتر و باکیفیتتر است و همه آن را بهخوبی میدانند یا زمانی که صحبت از ساخت ساعتهای منحصربهفرد به میان میآیند رولکس اولین برندی است که در ذهنها شکل میگیرد. این اقتدار نهتنها با طراحی محصول بلکه با ارتباطات برند ساخته شده است.
ج) متمایز شدن
متمایز شدن رمز ماندگاری در ذهن افراد است. زمانی که برندی با مشتریان و مخاطبان خود در ارتباط است از دیگر رقبا متمایز خواهد شد که مزیت بزرگی برای برند بهحساب میآید. بهعنوان نمونه برندهای مختلفی در زمینه گوشیهای موبایل فعالیت میکنند اما افراد همواره به دنبال خرید برندهایی مانند اپل یا سامسونگ هستند. اینها برندهایی هستند که خود را از طریق عرضه در بازار و همچنین از طریق ارتباط با برند متمایز کردهاند.

د) وفاداری مشتری یا مصرفکننده
یکی از مزایای مهم ارتباطات مثبت برند این است که وفاداری را در ذهن مشتریان ایجاد میکند. اگر مشتری تجربه مثبتی با برند داشته باشد، ارتباطات مکرر برند با مشتری از طریق تبلیغات یا تبلیغات، مشتری را به یک حامی برند تبدیل میکند. این مشتری واحد میتواند مشتریان دیگر را از طریق دهانبهدهان به سمت برند جذب کند. پس برای وفادار کردن مشتری داشتن ارتباطات برند الزامی است.
ه) توسعه بازار
برندی که با مشتریان خود ارتباط برقرار میکند، بهآرامی و پیوسته بازار مثبتی برای خود ایجاد میکند. P&G شرکتی است که آن را بهخوبی در بازار اجرا کرده است. این شرکتها برندها و محصولات مختلف را بهطور همزمان مدیریت میکنند. در حقیقت یکی از اولین استراتژیهایی که شرکتها در بازار استفاده میکنند افزایش ارتباطات برند است.
چه طوری ارتباطات برند خود را بهبود دهید؟
الف) داشتن سخنگوی خوب
مهمترین گام برای بهبود هر چه بهتر ارتباطات برند انتخاب فردی بهعنوان سخنگوی برند است. در حقیقت این فرد میبایستی چهره برند بوده و پیامهای مهم و کلیدی و دیدگاههای برند را با استفاده از هوش تجاری خود منتقل کند. بهطورمعمول عضو کلیدی مدیریت این کار را به عهده میگیرد زیرا برند را به بهترین شکل ممکن میشناسد.
ب) داشتن کانالهای رسانهای مناسب
اگر کانال رسانهای قوی وجود نداشته باشد قطعاً قویترین پیامها ابلاغ نمیشود و میتواند کل استراتژی را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد. بنابراین، برنامهریزی و انتخاب کانالهای رسانهای مناسب با ترکیبی قوی از رسانههای سنتی مانند روزنامهها، مجلات تجاری و نشریات به همراه ترکیبی از آخرین پلتفرمهای دیجیتال و رسانههای اجتماعی مانند بازاریابی محتوا و وبلاگ نویسی، ضروری است. برگزاری کنفرانسهای مطبوعاتی و ملاقات با ذینفعان هنوز یکی از بهترین و مؤثرترین کانالها برای بهبود ارتباطات برند است.
ج) داشتن اعتبار
برای ایجاد وفاداری مشتری و ایجاد روابط طولانیمدت با سرمایهگذاران میبایستی حامیان مالی و … داشت.
د) داشتن دیالوگ
صرفنظر از مکان و نحوه ارتباط برند مانند برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی یا از طریق سایر کانالهای رسانهای مانند پلتفرمهای چاپی و دیجیتال؛نباید به شکل یکطرفه باشد، بلکه باید در قالب گفتوگو بوده تا بتوان بازخورد، ورودیها و پیشنهادها را برای بهبود برند ارائه داد.

ه) به نمایش گذاشتن شخصیت برند
یکی از گامهای ضروری برای بهبود ارتباطات برند، به نمایش گذاشتن شخصیت برند در طول کل فرآیند و افزودن عامل انسانی سازی به برند است تا ارتباط عاطفی میان مشتریان و مدیران به وجود آید. لحن و صدای برند باید بهگونهای باشد که مشتریان و مخاطبان را خوشحال کند و اعتماد به برند را در ذهن آنها شکل دهد.
در پایان
ارتباط نقش مهمی در تعیین جایگاه برند در ذهن افراد دارد. مدیران کسب و کار همواره باید استراتژیهای قوی برای ارتباطات برند خود در نظر بگیرند. اگر برای ارتباطات خود استراتژی خاصی ندارید با تیم گنبد فیروزه در تماس باشید.