موفقیت در بسترهای کسب و کارهای مجازی به‌ویژه فروشگاه‌های اینترنتی نیازمند تجزیه ‌و تحلیل مستمر است. در این میان ابزارهای تحلیل مختلفی متولد و گسترش پیدا کرده‌اند. با کمک این ابزار می‌توان وب‌سایت‌های دیگر رقبا را به‌خوبی تحلیل و مورد بررسی قرار داد. گوگل آنالیتیکس یکی از قدرتمندترین و محبوب‌ترین ابزارهای تحلیل وب‌سایت، بلاگ و شبکه‌های اجتماعی در کل دنیاست. این ابزار تحلیلگر قابلیت‌های زیادی داشته و اطلاعات کاربردی متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که در نتیجه آن سئو وب‌سایت بهبود پیدا کرده و فروش محصولات و کالاها بیش‌ازپیش افزایش می‌یابد.

(اگر علاقه‌مند به دانستن اطلاعاتی درباره گوگل ادوردز هستید پیشنهاد می‌کنیم مقاله گوگل ادوردز و بهبود وضعیت وب‌سایت را بخوانید.)

گوگل آنالیتیکس چیست؟

تحلیلگر گوگل ابزاری است که توسط شرکت گوگل ارائه شده و راهی مطمئن و قابل‌اعتماد برای کنترل و تحلیل ترافیک وب‌سایت‌ها مختلف است. جالب اینجاست که همه خدمات آن به‌صورت رایگان در دسترس قرار داده می‌شود. این ابزار تحلیلی در سال ۲۰۰۵ به‌صورت غیرعمومی در دسترس بود اما بعدها به دلیل تقاضای زیاد از طرف کاربران، گوگل بدون دریافت هیچ‌گونه هزینه‌ای برای عموم ارائه شد. گوگل آنالیتیکس ابزار پیچیده‌ای نیست و کار کردن با آن برای افراد آشنا با وب بسیار ساده است.

چرا گوگل آنالیتیکس؟

در هر جایی که نیاز به تحلیل رفتار کاربران باشد این ابزار کارآمدی خود را نشان می‌دهد و قابلیت پاسخ‌گویی به سؤالات زیر را دارد:

و…

با مشخص شدن پاسخ هر یک از این سؤالات، وب مسترها دید و نگرش روشنی نسبت به وضعیت سایت خود در دنیای بزرگ وب‌سایت‌ها پیدا می‌کنند. به‌عنوان نمونه اگر از محتواهای موردپسند کاربران آگاهی پیدا کرده و مسیرهای حرکت آن‌ها در صفحات دنبال کنیم می‌توانیم محتواها و مسیرها را در آن جهت هدایت نماییم. به‌هرحال لازمه دستیابی به موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی استفاده از ابزارهای تحلیل مختلف به‌ویژه گوگل آنالیتیکس است زیرا باعث بهبود مدیریت وب‌سایت می‌شود. بر اساس آمارهای منتشر شده حدود ۶۰ درصد از ۱۰ هزار وب‌سایت محبوب و موفق از این ابزار برای تحلیل بازدیدکنندگان خود استفاده می‌کنند و به کمک آن می‌توانند استراتژی‌هایی اتخاذ کنند که ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهند.

تحلیل گوگل انالیتیکس چگونه است؟

ابزار برای تحلیل وضعیت سایت از سه پارامتر مهم استفاده می‌کند یعنی:

مزیت‌ها

گوگل انالیتیکس به دلیل مزیت‌های زیادی که دارند یکی از انتخاب‌های برگزیده وب مسترهاست. این مزیت‌ها عبارت‌اند از:

محدودیت‌ها

اگرچه این ابزار مزیت‌های منحصربه‌فرد خود را دارد اما به‌هرحال شامل محدودیت و معایبی نیز هست:

در پایان

گوگل آنالیتیکس ابزار تحلیلی و آماری قدرتمندی بوده که برای بودن در مسیر صحیح کسب و کارهای اینترنتی ضروری است. پس اگر می‌خواهید وب‌سایت یا بلاگ موفقی را ارائه دهید باید از این ابزار را هرگز فراموش نکنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *